تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 آذر 1397
سلول های بنیادی خودشان را به صورت جنین های کاذب سازماندهی می کنند

  سلول های بنیادی خودشان را به صورت جنین های کاذب سازماندهی می کنند

ساخته شدن بدن پستانداران کمی پس از قرار گرفتن و کاشته شدن جنین در رحم شروع میشود. محورهای مختلف بدن تحت یک شبکه ی ژنی شکل می گیرد که با روند ترجمه در انواع مختلف ژن های جنینی مرتبط می باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان دانشگاه جنوا توانایی ای را در سلول های بنیادی موش بوجود آورده اند که می تواند تولید جنین های کاذب نمایند. جنین های کاذب دارای ظرفیت های مشابه جنین است و از 300 سلول بنیادی جنینی تولید شده است. این ساختار گاسترولوئید نامیده می شود که خصوصیات رشد آن مشابه قسمت پشتی جنین 6 تا 10 روزه است. سه محورجنینی بر اساس برنامه ی بیان ژن هایی شکل می گیرد که به جنین واقعی شباهت دارند.  بنابراین گاسترولوئید یک شناسه ی مناسب برای مطالعه ی مراحل اولیه رشد سالم و یا ناسالم جنین در پستانداران می باشد. سلول های بنیادی جنینی می توانند در ترکیب با یکدیگر در سه بعد تجمع یابند و در محیط کشت قرار گیرند. این ساختار که همان گاسترولوئید نامیده می شود خصوصیاتی شبیه به مراحل اول تکامل جنینی دارد. محققان برای پی بردن به صلاحیت گاسترولوئید ها از نظر شباهت به ساختار جنینی، این ساختار را از لحاظ ژنتیکی در سطوح دیگر بررسی نموده اند و الگوی بیان ژن آن را با الگوی بیان ژن جنین موش کامل مقایسه نموده اند. تنها تفاوت در تشکیل ساختار سر بوده است. جنین های کاذب دارای انواع ژن های مختلف  موجود در سلول های پیش ساز می باشند که برای برای تشکیل بافت های مختلف لازم است. مجموع پروفایل بیان ژن با گذشت زمان با استفاده از رده های مختلف سلولی کامل تر می شود. اعضا گروه تحقیقاتی در حین شکل گیری ابعاد سه گانه ی گاسترولوئیدها خصوصیت عجیبی را از آن مشاهده نموده اند. ژنی به نام Hox وجود دارد که بصورت طبیعی درقسمتی از بافت جنین یافت می شود و باعث رشد مناسب از نظر شکلی در گاسترولوئید ها می شود. این ژن به عنوان آرشیتکت جنین شناخته شده است. زمانی که شبکه ی ژنی Hox شروع به فعالیت می نماید همانند محل قرار گیری دم عمل نموده و باعث خودتنظیمی گاسترولوئید می شود.

این جنین های کاذب ساخته شده، در بعضی موارد روش های جایگزینی برای مطالعات حیوانی می توانند باشد. علاوه بر این می توانند مکملی برای مطالعات انجام شده بر روی جنین حیوانات نیز باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه