تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 آذر 1397
تولید محیط جدید برای ارتقا کیفیت درمان در افرادی که مقدار سلول های بنیادی لیمبال آن ها کاهش یافته است

  تولید محیط جدید برای ارتقا کیفیت درمان در افرادی که مقدار سلول های بنیادی لیمبال آن ها کاهش یافته است

شما هم احتمالا حمله ی تبلیغات گاه و بی گاه محصولات آرایشی را دیده اید. هیالورونیک اسید یا هیالورونان به عنوان چشمه ی جوانی شناخته شده است و نیز به عنوان بهترین لوسیون در بازار شناخته می شود. این مولکول بصورت طبیعی با غلظت بالایی در چشم ها وجود دارد و برای تولید سلول های بنیادی در ناحیه ی لیمبوس چشم ضروری می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این ماده در سطح قرنیه ی چشم و منطقه ی سفید چشم موجود می باشد. پس از آسیب شدید قرنیه چشم سلول های بنیادی لیمبال شروع به ساختن قرنیه می نمایند. بیمارانی که دارای سلول های لیمبال کمی می باشند دچار کدری قرنیه می شوند. امید است با بدست آوردن اطلاعات درباره ی هیالورونان به ساختن سلول های بنیادی و درمان بیمارانی که دچار کمبود لیمبال شده اند کمک شود. محققان دریافته اند هیالورونانی که در چشم ها وجود دارد به میزان وسیعی در ناحیه لیمبوس قرنیه نیز وجود دارد. در این مطالعه به چگونگی ساخته شدن سلول های بنیادی لیمبال توسط هیالورونان پرداخته شده است. علاوه بر این به استفاده از لایه های هیالورونان در محیط کشت آزمایشگاهی نیز پرداخته شده است. سلول های بنیادی انواعی از سلول ها می باشند که به نوع خاصی از سلول تبدیل نشده اند تا جایی که به مرحله ی تمایز می رسند و پس از آن می توانند به سلول های موجود در بافت های مختلف تمایز یافته و بخش های مختلف بدن را پدید آورند و یا قسمت های آسیب دیده ی بدن را ترمیم نمایند. هر سلولی نیاز به محیط خاصی برای رشد دارد. محققان در این مطالعه محیط کشت مناسب برای رشد سلول های بنیادی قرنیه را یافته اند تا با استفاده از آن در بدن بتوان آسیب های بوجود آمده به قرنیه را بهبود بخشید. محیطی که ماتریکس خارج سلولی نامیده می شود می تواند باعث شود سلول های بنیادی به انواع سلول های مختلف تمایز یابند. اگر این محیط تغییر نماید سلول نیز تغییر می کند. سلول تحت تاثیر ماتریکس خارج سلولی قرار می گیرد یکی از اعضای این ماتریکس هیالورونان می باشد. مشاهدات اولیه نشان داده  است قرنیه دارای سلول های بنیادی لیمبال می باشد که برای بازسازی بافت قرنیه حیاتی اند. آسیب قرنیه می تواند باعث آسیب های شدیدی شود که در آن ممکن است سلول های بنیادی لیمبال نیز تخریب گردیده و تعداد آن کم شود و سلول های بنیادی لیمبال نتوانند بافت قرنیه را بازسازی نمایند. حتی زمانی که تعدادی از این سلول های بنیادی لیمبال وجود دارد به دلیل تشکیل بافت اسکار در سطح قرنیه، ماتریکس خارج سلولی از بافت اسکار پر شده و سلول های بنیادی لیمبال از بین می روند. محققان برای آگاهی از این ماتریکس خارج سلولی از محیط مکملی در ظرف پتری آزمایشگاه استفاده نموده اند.

 با تغییر مواد موجود در ماتریکس خارج سلولی، سلول های بنیادی موجود دیگر بصورت بنیادی باقی نمانده و به انواع سلول های دیگر تمایز می یابند در نتیجه برای یافتن میزان مطلوب هیالورونان برای بقای سلول های بنیادی لازم است مقادیر متفاوتی از هیالرونان را در این محیط بررسی نمایند تا در نهایت مشخص شود کدام مقدار باعث بقای بیشتر سلول های بنیادی لیمبال می گردد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه