تاریخ انتشار: دوشنبه 27 خرداد 1392
فناوری كه تنها ایران و آمریكا به آن دست یافته اند
استفاده از سلول های بنیادی قلب برای رفع نارسایی های قلبی

  فناوری كه تنها ایران و آمریكا به آن دست یافته اند

پزشك عمومی بخش قلب و عروق پژوهشگاه رویان گفت: استفاده از سلول های بنیادی قلب برای رفع نارسایی های قلبی فناوری است كه تنها ایران و آمریكا به آن دست یافته اند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، 'هدی معدنی' اظهار داشت: برای رفع نارسایی های قلبی از سلول های بنیادی استخوان لگن بیمار و یا از سلول های بنیادی قلب بیمار استفاده می شود. 
وی افزود: مقالات منتشر شده در مورد روش استفاده از سلول های بنیادی قلب نشان می دهد كه استفاده از این سلول ها عملكرد بهتری برای قلب دارد و بهبود بیماری را سرعت می بخشد. 
معدنی گفت: سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) در تیرماه سال گذشته این روش را تایید و مجوز استفاده از آن را صادر كرد. 
وی با بیان اینكه اكنون این روش درمانی در آمریكا و ایران بر روی بیماران درحال انجام است، افزود: با این حال تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. 
به گزارش ایرنا، پزشك عمومی پژوهشگاه رویان در مورد تاریخچه استفاده از روش پیوند سلول های بنیادی استخوان لگن در رفع مشكلات قلبی عروق در ایران اظهار داشت: انجام این روش بر روی بیماران از سال ۱۳۸۵ در ایران آغاز شده است و تاكنون ۲۰۰ بیمار تحت درمان با استفاده از این روش قرار گرفته اند. 
معدنی با بیان اینكه در یكی از پروژه ها این روش بر روی ۷۷ نفر از بیماران دچار سكته حاد قلبی استفاده شده است، گفت: تمام این افراد داوطلب انجام عمل قلب باز بودند و عمل تزریق سلول های بنیادی بر روی آنها همزمان با انجام عمل قلب باز صورت گرفته است. 
وی افزود: در مقایسه وضعیت این بیماران با بیمارانی كه تنها تحت عمل قلب باز قرار گرفته بودند، مشخص شد كه وضعیت بیماری آنها ۱۰ درصد بهبود بیشتری یافته است. 
پزشك عمومی پژوهشگاه رویان ادامه داد: دسته دوم بیمارانی كه برای درمان آنها از پیوند سلول های بنیادی استفاده می شود، بیماران دارای نارسایی قلبی در اثر سكته و یا سایر بیماری ها است. 
معدنی گفت: برای این دسته از بیماران تزریق سلول های بنیادی ازطریق آنژیوگرافی به عروق كرونر (عروق قلبی) صورت می گیرد. 
وی اظهار داشت: این روش تاكنون بر روی حدود ۹۰ بیمار كه داوطلب پیوند قلب بودند، در ایران انجام شده و وضعیت آنها در مقایسه با وضعیت قبلی خودشان بسیار بهتر و رضایت بخش تر بوده است. 
معدنی با بیان اینكه استفاده از روش پیوند سلول های بنیادی اكنون بر روی بیماران حدود سنی ۱۵ تا ۷۵ انجام می شود، یادآور شد: تزریق این سلول ها به ۲ روش تزریق در عضله قلب برای بیماران داوطلب عمل قلب باز و تزریق در عروق قلبی برای سایر بیماران كه بیشتر داوطلب پیوند قلبی هستند، انجام می شود. 
 
** پیگیری هفت طرح تحقیقاتی جدید در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در رویان 
پزشك عمومی بخش قلب و عروق پژوهشگاه رویان گفت: در راستای ادامه تحقیقات در زمینه استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری های قلبی و عروقی هفت طرح دیگر در این پژوهشگاه در دست انجام است. 
به گفته معدنی این طرح ها عبارتند از: 
- تحقیق بر روی ۱۲ بیمار در زمینه درمان یك بیماری انسدادی مزمن ریه به نام ' آمفیزم' 
- تحقیق در زمینه نارسایی قلب بر روی ۶۰ بیمار 
- تحقیق در زمینه استفاده از این روش برای اطفال یك تا ۱۶ سال بر روی ۳۲ بیمار 
- تحقیق بر روی ۵۰ نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ برای درمان زخم های مقاوم به درمان 
- تحقیق در مورد بیمارانی كه در اثر سكته قلبی دچار نارسایی دریچه قلب شده اند در یك جمعیت آماری ۳۰ نفره 
- تحقیق بر روی ۳۰ نفر از بیمارانی كه عروق لنفاوی آنها دچار مشكل شده است 
- تحقیق بر روی سایر بیماران قلبی در یك جمعیت آماری ۵۰ نفره 
دكتر معدنی توضیح داد: استفاده از روش پیوند سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان و با همكاری مركز قلب تهران، بیمارستان بقیه الله، مركز قلب و عروق شهید رجایی، بیمارستان های شهید لواسانی، ساسان، مسیح دانشوری، شهدا و ۳ بیمارستان امام رضا (ع)، رضوی و منتظریه مشهد انجام می شود. 
وی با بیان اینكه استفاده از روش پیوند سلول های بنیادی هیچ نوع خطر یا عارضه ای برای بیماران ندارد و برای آنها بسیار سودمند است، از عملكرد بیمه ها در پوشش ندادن خدمات سلول درمانی انتقاد كرد و گفت: بیمه ها به این خدمات به چشم درمان های لوكس می نگرند در حالی كه یكی از پیشرفته ترین و موفقیت آمیزترین روش های درمانی در سطح دنیا به شمار می رود كه اكنون پس از سال ها كار تحقیقاتی محققان ایرانی، به مرحله اجرایی رسیده است. 
معدنی افزود: بیماران ما نیازمند استفاده از این روش ها هستند اما بیشتر آنها توان مالی پرداخت هزینه ها را ندارند. 
وی گفت: هزینه كشت و تهیه سلول های بنیادی با توجه به نوع سلول ممكن است از ۲۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال متغیر باشد؛ همچنین هزینه تزریق این سلول ها از ۱۰ تا ۵۰ میلیون ریال است و پرداخت آن از توان بسیاری از بیماران خارج است. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 30 تیر,1392

لیلا عرب

سئوال:در رویان درمان دیستروفی هم در حال برسی است؟
پاسخ: از آنجا که طرح قبلی در پژوهشگاه رویان به دلائلی متوقف شد در حال حاضر در حال تحقیق بر روی پیدا کردن روشی جدید برای سلول درمانی در دیستروفی هستیم.

دوشنبه, 24 تیر,1392

ارمین

در رویان درمان دیستروفی هم در حال برسی است؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه