تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 آذر 1397
شناسایی فاکتور جوانی در سلول های خونی که به ترمیم شکستگی سرعت می بخشد

  شناسایی فاکتور جوانی در سلول های خونی که به ترمیم شکستگی سرعت می بخشد

برای کودکان ریکاوری شکستگی های استخوانی علی رغم دردناک بودن شان خیلی سریع اتفاق می افتد اما برای بالغین این امر با تاخیر اتفاق می افتد و گاهی می تواند به یک تهدید برای زندگی فرد تبدیل شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یافتن راهی برای سرعت بخشیدن به ترمیم شکستگی می تواند هم جان افراد را نجات دهد و هم از هزینه های مصرفی در درمان این مشکل بکاهد. ترمیم با تاخیر شکستگی ها یک مشکل بزرگ در زمان پیری محسوب می شود و محققین همواره به دنبال یافتن راهی برای سرعت بخشیدن به این عارضه بوده اند.

پیش از این محققین نشان داده اند که استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان در جایگاه آسیب استخوانی می تواند بهبودی را تسریع کند اما فرایند دقیق این امر مشخص نیست. محققین دانشگاه Duke بر این باورند که فاکتور جوانی(youth factor) در سلول های بنیادی مغز استخوان وجود دارد که ترشح آن می تواند اثر جوان کننده ای روی بافت داشته باشند. در واقع آن ها این فاکتور جوانی را یک پروتئین مترشحه از ماکروفاژهای موجود در مغز استخوان می دانند. بعد از آسیب بافت، ماکروفاژها به جایگاه تروما می روند و در آن جا تغییر عملکرد داده و ترمیم بافت را هماهنگ می کنند. طی بهبودی شکستگی، ماکروفاژها در جایگاه شکستگی یافت می شوند اما زمانی که آن ها وجود نداشته باشند، شکستگی به درستی ترمیم نمی شود. جمعیت ماکروفاژی و مشخصه های آن با افزایش سن تغییر می کند.

در واقع این مطالعه نشان می دهد که ماکروفاژهای جوان فاکتورهایی را تولید می کنند که منجر به تشکیل استخوان می شود و در صورتی که این فاکتورها به موش های پیر تزریق شوند می توانند ترمیم شکستگی هایشان را بهبود ببخشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه