تاریخ انتشار: شنبه 01 دی 1397
یک ژل موضعی می تواند مانع از کشندگی و سمیت ناشی از آفت کش ها شود

  یک ژل موضعی می تواند مانع از کشندگی و سمیت ناشی از آفت کش ها شود

کشاورزان در معرض سمیت ناشی از آفت کش ها قرار می گیرند این سم ممکن است از طریق تماس پوستی و یا تنفس در زمان سم پاشی وارد بدن گردد. در سال گذشته 40 نفر از این راه جان خود را از دست دادند، 20 نفر نابینا شده و هزاران نفر بستری گشتند. مشکل اینجاست که در حال حاضر هیچ تکنیکی برای شناسایی مواد شیمیایی موجود در سموم وجود ندارد تا بتوان با شناسایی آن مانع از آلودگی کشاورزان شد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ارگانوفسفات ها ماده ی اصلی موجود در آفت کش ها می باشند که در صورت تماس پوستی به راحتی می توانند از طریق پوست به بدن وارد شوند و باعث آسیب های عصبی گردند. ارگانوفسفات ها باعث از بین رفتن ارتباط شیمیایی میان دو نورون می شوند. نورون ها سلول هایی می باشند که باعث انتقال عصبی در مغز می گردند. ارگانوفسفرها باعث از کارافتادن آنزیم استیل کولین استراز می شوند که خود باعث ایجاد ضعف، فلج عضلانی، خفگی و در نهایت مرگ می گردد. در حال حاضر تیمی از محققین در مرکز پزشکی بازساختی یک پلی مر نوکلئوفیل را بصورت ژل تولید نموده اند که می توان پیش از استفاده از این آفت کش ها آن را به روی پوست بصورت موضعی قرار داد. این ژل می تواند آفت کش ها را بر روی پوست غیرفعال می کند بنابراین افراد را از آسیب های ناشی از آفت کش ها ایمن می دارد. ماده ی نوکلئوفیلی فعال در این ژل به مولکول های آفت کش حمله می کند و آن ها را به محصولات غیر سمی می شکند. آفت کش قبل از رسیدن به سطح پوست غیرفعال می شود. در مطالعات پیش بالینی که توسط محققین انجام شده است نشان داده شده با استفاده از این ژل غلظت سمی و کشنده ی مواد آفت کش کاهش یافته و مانع از آسیب به بافت عصبی می گردد. مشکل اصلی برای طراحی یک ماده ی نوکلئوفیل این است که بتواند به سرعت ارگانوفسفات ها را هیدرولیز کرده و دوباره فعالیت کاتالیتیک خود را از سر گیرد و در این مدت باعث آسیب پوست نگردد. ژل نوکلئوفیل برای بی تاثیر نمودن دامنه ی وسیعی از آفت کش ها استفاده می شود که شامل انگل کش ها، حشره کش ها و فارچ کش ها می شود که به میزان وسیعی استفاده می گردد. ماده ی اولیه ی استفاده شده در این کرم های ضد آفت کش اکسیم می باشد. برای آگاهی از حساسیت و آسیب زا نبودن این ماده لازم است آن ها را بر روی مدل حیوانی بررسی نمایند به همین جهت محققان قبل از رسیدن به مرحله ی بالینی، اکسیم را بر روی مدل حیوانی بررسی نموده اند و در نهایت مشاهده گردید استفاده از این ماده باعث حساسیت زایی و آسیب در آنها نمی شود. بنابراین می توان به عنوان یک ماده ی پایه از آن در تهیه کرم ها استفاده نمود.

با رسیدن این مطالعه به مرحله ی پایلوت می توان از آن سریعتر استفاده نموده تا به مصرف تجاری برسد و با استفاده از آن کشاورزان از آسیب های آفت کش ها مانند فلج شدگی و حتی مرگ رهایی یابند. این ماده می تواند محبوبیت زیادی در میان کشاورزان و مردم کشورهایی مانند هند و کشورهای درحال توسعه داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه