تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 دی 1397
فرایندی که منجر به درخشیدن سلول های قلبی مشتق از سلول های بنیادی می شود

  فرایندی که منجر به درخشیدن سلول های قلبی مشتق از سلول های بنیادی می شود

یک روش سریع تر، مقرون به صرفه تر و صحیح تر که به ارزیابی موثر بودن سلول های عضلات قلبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان انسانی می پردازد بوسیله محققین دانشگاه Penn State ارائه شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، سلول های بنیادی پرتوان انسانی (سلول های بنیادی جنینی انسان و سلول های بنیادی پرتوان القایی) می توانند برای تولید سایر انواع سلول های انسانی القا شوند. در مطالعه ای جدید که با هدف تولید سلول های قلبی انسان موسوم به کاردیومیوسیت از سلول های بنیادی پرتوان صورت گرفته است محققین سعی داشته اند رویکردی را ارائه کنند که منجر به تولید کاردیومیوسیت های ضربان دار شود. روش هایی که در حال حاضر برای تعیین عملکردی بودن این کاردیومیوسیت ها استفاده می شود از force transducerها استفاده می کنند که مطالعه مکانیک یک تک سلول عضلانی با استفاده از تصویربرداری کلسیم است. با این حال استفاده از این روش ها با چالش هایی مواجه است.

کاردیومیوسیت های مشتق از سلول های بنیادی پرتوان انسانی امیدواری های زیادی را برای سلول درمانی بیماری های قلبی ایجاد کرده اند اما روش های فعلی برای شناسایی کاردیومیوسیت ها روی عملکرد این سلول ها عوارض جانبی ناخواسته ای می گذارند و گران قیمت و زمان بر نیز می باشند. برای رفع این مشکل دکتر لیان و همکارانش در Penn State فرایندی غیر تهاجمی را ارائه کرده اند که کمترین اثر را روی عملکرد کاردیومیوسیت ها دارد. محققین از CRISPR/Cas9 برای تولیدیک رده سلول بنیادی گزارشگر نشان دهنده کلسیم استفاده کردند که نوعی رده سلول بنیادی است که به آسانی برای عملکرد کاردیومیوستی آن آنالیز می شود. برای تولید این رده سلول بنیادی، محققین قبل از تمایز آن به کاردیومیوسیت ها، از CRISPR/Cas9 برای وارد کردن یک پروتئین نشان گر کلسیم موسوم به GCaMP6s به درون سلول های بنیادی استفاده کردند. پروتئین GCaMP6s شرایطی را فراهم می آورد که سلول های بنیادی که در حال تغییر برای تبدیل شدن به کاردیومیوسیت ها هستند به طور مستقیم بوسیله شدت فلورسنت شناسایی شوند. شدت فلورسنت با کشش مکانیکی تشخیص داده شده بوسیله آنالیزهای میکروسکوپی ویدئویی متناسب است. این آنالیزها پاسخ های سلولی به داروهای قلبی را نشان می دهد. دکتر لیان این روش را یک روش تثبیت شده، مقرون به صرفه و بسیار حساس برای شناسایی عملکردی بودن کاردیومیوسیت ها می داند. این رده سلول بنیادی قابلیت تصویربرداری برای سایر رده های سلولی مانند نورون ها و آستروسیت ها را نیز دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه