تاریخ انتشار: دوشنبه 10 دی 1397
بازبرنامه ریزی مستقیم سلول های خون به سلول های بنیادی عصبی

  بازبرنامه ریزی مستقیم سلول های خون به سلول های بنیادی عصبی

برای اولین بار محققین توانسته اند سلول های خونی انسانی را به طور مستقیم به نوع از پیش ناشناخته ای از سلول های بنیادی عصبی تبدیل کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای اولین بار محققین آلمانی در مرکز سرطان آلمان توانسته اند سلول های خونی را به سلول های بنیادی عصبی بازبرنامه ریزی کنند. این سلول های بنیادی القایی شبیه سلول هایی هستند که طی تکوین جنینی اولیه سیستم عصبی مرکزی بوجود می آیند و می توانند دستکاری شده و به صورت نامحدود در ظروف کشت آزمایشگاهی تکثیر شوند و بدین ترتیب منبع سلولی مناسبی را برای طب بازساختی فراهم کنند. از آن جایی که استفاده از سلول های بنیادی جنینی برای تحقیقات و برای استفاده در بالین، هنوز در آلمان مجوز لازم را دریافت نکرده است، تولید این سلول های بنیادی عصبی القایی می تواند جایگزین مناسبی برای سلول های بنیادی جنینی باشد.

این سلول های بنیادی، نوع جدیدی از سلول های بنیادی عصبی را در جنین پستانداران توصیف می کنند که پتانسیل تکوینی وسیعی دارند و محققین آن ها را سلول های بنیادی القایی حاشیه صفحه عصبی(induced Neural Plate Border Stem Cells) یا INBSCs نامیده اند. سلول های iNBSC قابل تکثیر و چند توان هستند که می توانند دو مسیر تمایزی را در پیش گیرند: آن ها می توانند مسیر تکوینی را ادامه داده و به سلول های بالغ تری مانند نورون یا سلول گلیالی سیستم عصبی مرکزی تبدیل شوند و یا این که به سلول های ستیغ عصبی تبدیل شوند که سیستم عصبی محیطی و استخوان و غضروف جمجمه را می سازند. به همین دلیل محققین iNBSCها را منبعی مناسب برای تولید انواع سلول های مختلف عصبی به منظور استفاده در طب بازساختی می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه