تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 دی 1397
چگونه سلول های عضلانی قلبی تولید شده از سلول های بنیادی می توانند عملیات پمپاژی انجام دهند

  چگونه سلول های عضلانی قلبی تولید شده از سلول های بنیادی می توانند عملیات پمپاژی انجام دهند

تیمی از محققین دانشگاه روتگر گام مهمی به سمت تحریک سلول های قلب بیمار برای خود ترمیمی برداشته اند. این مدل جدید می تواند نیاز به جراحی بای پس، پیوندهای قلبی و دستگاه های پمپ کننده مصنوعی را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در این مطالعه که در مجله Frontiers in Cell and Developmental Biology به چاپ رسیده است محققین توصیف کرده اند که چگونه آن ها سلول های بافت پیوندی را برداشته و آن ها را به سلول های بنیادی قلبی تبدیل کرده و در ادامه آن ها را سلول های عضلانی قلب تبدیل کردند. از آن جایی که این سلول های عضلانی قلبی مشتق از سلول های بنیادی قادرند با یکدیگر و در قالب یک تک واحد به عملیات پمپ کنندگی بپردازند، این یافته دستاورد بسیار بزرگی محسوب می شود. پیش از این نیز محققین دیگر توانسته بودند با همین رویکرد یا رویکردهای مشابه سلول های عضلانی قلبی را در آزمایشگاه تولید کنند اما هیچ کدام از آن ها قادر به ضربان یکدست نبودند. اما در این مطالعه دکتر لی و همکارانش نشان دادند که می توان با بیش بیان پروتئینی موسوم به CREG، شرایط را برای ضربان یکدست و هم زمان سلول های عضلانی قلب فراهم کرد.

نارسایی های قلبی یکی از شایع ترین و کشنده ترین بیماری ها در سطح جهان محسوب می شوند و در حال حاضر تنها گزینه ای که برای درمان این مشکل وجود دارد، جراحی، پیوند و استفاده از دستگاه های پمپ کننده کمکی است. محققین هدف نهایی این مطالعه را برداشتن مقادیر بسیار اندک از بافت قلبی طبیعی بیماران، استفاده از CREG برای تبدیل آن ها به عضلات قلبی دارای ضربان و در نهایت پیوند مجدد این سلول ها به قلب بیماران می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه