تاریخ انتشار: دوشنبه 17 دی 1397
روده ها، منبعی جالب  و عجیب برای برخی سلول های خونی

  روده ها، منبعی جالب و عجیب برای برخی سلول های خونی

روده انسان ممکن است بیش از 10 درصد سلول های خونی موجود در جریان خون را از طریق سلول های بنیادی خون سازی که دارد، تامین کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیش از این محققین تصور می کردند که سلول های خونی منحصرا از مغز استخوان و از جمعیتی خاص از سلول های بنیادی خون ساز بوجود می آیند. اما در مطالعه ای جدید دکتر مگان سایکز و همکارانش در دانشگاه کلمبیا در مطالعاتشان متوجه شدند که خون بیمارانی که متحمل پیوند روده می شود دارای سلول های مشتق از اهدا کننده است. آن ها سلول های خونی اهدا کننده را ردیابی کردند و متوجه شدند که آن ها از منبعی از سلول های بنیادی خون ساز که در روده اهدایی وجود دارد منشا گرفته اند. این سلول های خونی مشتق از روده اهدایی می توانند برای گیرنده نیز سودمند باشند. هر چه بیمار سلول خونی اهدایی بیشتری در جریان خونش داشته باشد، احتمال رد پیوند در وی کمتر است.

مدت زمان زیادی است که پیوند روده یک گزینه درمانی برای بیماران مبتلا به کرون یا سایر بیماری های روده ای محسوب می شود اما نرخ رد پیوند بالا و مشکلاتی که برای حیات فرد ایجاد می شود موجب شده است که استفاده از این رویکرد محدود شود. زمانی که فرد اندام اهدایی را دریافت می کند، سیستم ایمنی وی به این اندام جدید به عنوان یک عامل خارج نگاه می کند و به مقابله با آن می پردازد. همین امر موجب استفاده از داروهای قوی سرکوب کننده ایمنی برای این بیماران شده است و استفاده از این داروها نیز با تخریب سیستم ایمنی میزبان وی را مستعد آلودگی و عفونت می کند. آنالیز سلول های سفید خونی موجود در جریان خون بیماران بعد از پیوند روده نشان داده است که سلول های مشتق از روده اهدایی بالغ می شوند ولی به سلول هایی آموزش دیده تبدیل می شوند که بوسیله سیستم ایمنی بیمار قابل تحمل هستند. خود سلول های سفید خونی بیمار که از منابع داخلی تامین می شود نیز پس از پیوند، به نحوی سازش می یابد و یا آموزش می بیند که می تواند بافت اهدایی را تحمل کند. با توجه به یافته های این مطالعه محققین بر این باورند که اضافه کردن سلول های بنیادی خون ساز مربوط به یک اهدا کننده به اندام اهدایی وی و سپس پیوند به گیرنده می تواند تحمل بیمار به پیوند را افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه