تاریخ انتشار: دوشنبه 17 دی 1397
غربالگری سلول های بنیادی لوکمیایی و راهی برای ایجاد درمان های جدید برای لوکمیای میلوئید حاد

  غربالگری سلول های بنیادی لوکمیایی و راهی برای ایجاد درمان های جدید برای لوکمیای میلوئید حاد

پیشرفت ها در غربالگری های سریع سلول های لوکمیایی برای آسیب پذیری و یا مقاومت به داروها محققین را به ایجاد درمان های جدید برای بیماران مبتلا به لوکمیای میلوئید حاد(AML) نزدیک کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پژوهش روی پاسخ های دارویی سلول های بنیادی لوکمیایی ممکن است نشان دهد که چرا برخی از تلاش ها برای درمان موفقیت آمیز نیستند و چرا نتایج درمانی امیدوار کننده اولیه با ثبات نیستند.

لوکمیای میلوئید حاد یک اختلال شدید سلول های بنیادی خون ساز است. در این بیماری، سلول های پیش ساز اولیه خاص موجود در مغز استخوان که معمولا به سلول های سفید خونی تمایز می یابند، به درستی بالغ نمی شوند و در مرحله ای موسوم به بلاست باقی می مانند. این بلاست ها می توانند تجمع یابند و از طرف دیگر تعداد سلول های ایمنی فرد کاهش می یابد و مستعد عفونت می شود. در این بین سلول های بنیادی لوکمیایی، دلیل اصلی مقاومت درمانی این بیماری و عود مجدد آن بعد از درمان های استاندارد هستند.

در مطالعه ای جدید محققین به بررسی الگوهای پاسخ دارویی سلول های بنیادی و سلول های بلاست مشتق از بیماران مبتلا به لوکمیا پرداختند و داده های بدست آمده را مورد غربالگری وسیع قرار دادند. نتایج آن ها نشان داد که سلول های بنیادی لوکمیایی و سلول های بلاست از نظر الگوی آسیب پذیری به داروها با یکدیگر متفاوت هستند و حتی این الگوها از بیماری به بیمار دیگر نیز متفاوت هستند. محققین 12 دارو از هشت کلاس دارویی را ارزیابی کردند که به نظر می رسد سلول های بنیادی لوکمیایی را در مقایسه با سلول های بلاست به طور متفاوتی هدف قرار می دهند. کشف این حساسیت دارویی متفاوت در سلول های بنیادی لوکمیایی و سلول های بلاست، محققین را ترغیب و امیدوار کرده است که رویکردهای درمانی اختصاصی برای هر بیمار لوکمیایی ایجاد کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه