تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 خرداد 1392
( PRP ) یا پلاکت درمانی برای جوانسازی پوست بی تاثیر است
دکتر محمد رضوانی

  ( PRP ) یا پلاکت درمانی برای جوانسازی پوست بی تاثیر است

دکتر محمد رضوانی متخصص پوست گفت: اطلاعیه رسمی انجمن متخصصین پوست بر این است که PRP در نوسازی پوست هیچ اثر اثبات شده ای ندارد.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان، دکتر محمد رضوانی متخصص پوست و از پزشکان متخصص کلینیک پوست مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان است که سال 75 از دانشگاه علوم پزشکی ایران فارغ التحصیل شد. تخصص وی در زمینه درمان ویتیلیگو با استفاده از سلول های فیبرو بلاست و ملانوسیت ها است. 
به گفته این پزشک متخصص ، پژوهشگاه رویان در حال حاضر بر روی سوختگی و اپیدرمو لیز بلوزا نیز خدمات کلینیکی ارائه می کند. 
با توجه به گسترش تبلیغات درباره نوسازی و جوان سازی پوست به کمک تکنیک PRP،گفتگویی با وی انجام شد که در زیر می آید.
آقای دکتر لطفا تکنیک PRP را برای ما توضیح دهید.
PRP یعنی پلاسمای غنی از پلاکت . در خون انسان به طور میانگین حدود 200هزار پلاکت در هر یک سی سی خون درگردش است . در PRP از فرد خون گرفته می شود و بعد با روشهای علمی و به وسیله سانتریفیوژ ، پلاسمای خون را از نظر پلاکت غنی سازی می کنند و به حدود 5 برابر می رسانند و سپس این پلاسمای غنی از پلاکت را به محل مورد نظر تزریق می کنند. 
پلاکت ها حاوی گرانول هایی هستند که دارای برخی مواد است. با افزودن یک سری مواد به کیت PRP، پلاکت ها  وادار به حذف گرانول های پوستی می شوند و بعد باعث آزاد شدن مواد. سپس با توجه به درمانی که قرار است انجام دهند، وارد عمل می شوند.
تکنیک PRP  برای درمان چه بیماری هایی کاربردی تر است؟ 
فعلا مطالعات تایید شده ای برای استفاده از PRP در استئوآرتریت وجود دارد. مباحث زیادی نیز مطرح است که آیا باید PRP را جزء دوپینگ محسوب کرد یا خیر چون بسیاری از ورزشکاران در عضله خود تزریق می کنند و حالت دوپینگ ممکن است پیدا کنند. 
در زمینه جراحت عضله قلب هم بررسی هایی شده اما هنوز به مرحله بالینی وارد نشده است.
مورد دیگر نیز در ترمیم استخوان و جراحی های عمومی است .
برای درمان چین چروک هم کاربرد دارد؟
در بحث ارتوپدی و طب ورزشی ، بنیه علمی و سابقه علمی دارد.اما در بخش پوست ، ادعا بر این است که PRP می تواند در بهبود و کاهش چروک، بهبود و کاهش اسکار، بهبود و تسریع رشد موها کمک کند و در این سه زمینه درحال استفاده است. 
باید توضیح داد که در بخش چین و چروک، بیشترین استفاده  در چروک های سطح صورت به خصوص دور چشم است اما در چروک گردن و یا در افرادی که دارای ریزش مو نیز هستند و یا بعد از کاشت مو هم مورد استفاده قرار می گیرد.
در باره اسکار هم، در آکنه اسکارها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اما واقعیت این است که هیچ مقاله قوی که تایید کننده تاثیر مثبت PRP در موارد مذکور باشد وجود ندارد. 
در ایران نیز مرکز تحقیقات بیماری های پوست، مو و جزام وابسته به دانشگاه تهران، در مطالعه ای که به صورت مقایسه ای انجام داده ، تفاوت معنا دار و بزرگی بین گروه تحت درمان با PRP با گروهی که PRP نشده بودند مشاهده نکرده است. 
اطلاعیه رسمی انجمن متخصصین پوست بر این است که PRP در پوست هیچ اثر اثبات شده ای ندارد؟
دقیقا همین طور است.   عده کمی از متخصصان پوست PRP انجام می دهند اما پزشکان عمومی به شدت تبلیغ می کنند و از طرفدار آن هستند. 
باید گفت ، PRP بر اساس مواد موجود در پلاکت بی اثر نیست اما آیا این خاصیت می تواند یک اثر چشمگیر و یا با درصد بالایی در محل ایجاد کند که خونگیری و هزینه ای که حدود یک میلیون تومان است، به این کار نیمه تهاجمی ارزشمند باشد؟  واقعیت این است که از نظر علمی هنوز تایید بالایی برای PRP در پوست نداریم.
چه توصیه ای برای افرادی که از چین و چروک صورت ناراضی هستند دارید؟
استفاده از کرم ها. اگرچه هیچ کرمی وجود ندارد که بتوان تجویز کرد تا ناگهان چین و چروک را تغییر بزرگی بدهد اما هر روشی که بخواهد انجام شود اعم از بوتاکس، تزریق ژل ، لیزر یا هر کار دیگر، توصیه ما این است که از  کرم ها هم در کنار آن استفاده شود چون کیفیت پوست را اندکی بهبود می بخشد و روند تخریب را اندکی کاهش می دهد. 
بر حسب شدت چین و چروک استفاده از بوتاکس در نقاط فوقانی صورت مثل خط اخم یا چین و چروک دور چشم اگر به جا و صحیح استفاده شود موثر است. 
تجویز کرم های ضد چروک یا کرم های حاوی اسید میوه آلفا هیدورکسی اسید، یا بتا هیدروکسی اسید ، رتینول ، تریتونوئید و یا مواد رطوبت رسان و برخی ویتامین ها برای بهبود پوست موثر است. 
بوتاکس باعث بروز آسیب های جانبی می شود؟
بوتاکس به طور موقت در برخی موارد ممکن است مدت یک یا دوهفته باعث افتادن پلک شود اما رفع می شود. بوتاکس به خصوص برای ترک عادت افرادی که با صورت حرف می زنند بسیار مفید است چون عضله برای مدتی فلج بوده، عادت فرد کم  و روند تخریب موقف می شود.
راه های درمانی دیگر چگونه است؟
استفاده از فیلر در اطراف خط خنده یا چانه یا خطوط ظریفی که پشت لب است موثر است. فیلر،  ژل های حاوی هیدروکسی آپاتیت است. 
ژل یا فیلرهای که امروزه استفاده میشوند همگی هیدروکسی آپاتیت بوده و با گذشت زمان جذب میشوند  و عوارض ژل های قدیمی که دائمی بوده و از مواد مصنوعی تهیه شده و بعد از  مدتی از جای خود حرکت کرده و یا گوله گوله میشدند را ندارند
پزشکان عمومی ممکن است ژل پاژ بزنند که یک ترکیب نامناسب بود و با ادعای ماندگاری بالا تزریق می شود اما چون ماده خارجی است بدن به آن واکنش نشان می دهد اما هیدروکسی آپاتیت میانگین 18 ماه ماندگاری دارد و خارجی نیست و بدن به آن واکنش نشان نمی دهد. فیلر ها را با خیال راحت می توان استفاده کرد.
لیزر هم یکی از روش های نوسازی پوست است. لیزر به صورت تهاجمی و غیر تهاجمی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
رادیو فرکونسی RF هم اگرتوسط  یک متخصص با تجربه انجام شود مناسب خواهد بود و تاکیدا باید همه روش های نوسازی پوست از سوی پزشک متخصص پوست انجام شود چون اطلاعات محدود پزشکان عمومی باعث بروز عوارض جانبی می شود و درحال نیز روزانه شاهد مراجعه افرادی هستیم که از سوی پزشک عمومی مورد تزریق قرار گرفته اند و برای برطرف کردن مشکلات حاصل از تزریق غلط به ما مراجعه می کنند.
 
ضد آفتاب هم موثر است؟
استفاده از ضد آفتاب بسیار زیاد مورد تاکید است و باعث شکست نور خورشید و به حداقل رساندن آسیب ناشی از تشعشعات آفتاب به پوست می شود.
 
سن انجام بوتاکس یا دیگر شیوه های نوسازی پوست چند سال است؟
سن خاصی مد نظر نیست و به بیمار نمی توان گفت شناسنامه ات را بیاور تا تزریق شود.ممکن است فردی در 20 سالگی چین و چروک های صورتش ظاهر شود و فردی در 40سالگی هنوز خطوط در صورتش ظاهر نشده باشد. این یک درمان علامتی است. اگر کسی علامتی را داشته باشد می توان درمان کرد.
مثلا در اسپاسم عضله حنجره یا انحراف چشم  و یا اسپاسم عضله ممکن  است پزشک اطفال برای کودک تزریق کند و این یک روش درمانی است. 
البته انجام بوتاکس در بارداری توصیه نمی شود اما از نظر سنی محدودیتی نداریم. 
پبسیاری از افراد بعد از اتفاقات ناگواری که از سوی یک پزشک عمومی برای پوستشان افتاده به ما مراجعه می کنند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه