تاریخ انتشار: شنبه 29 دی 1397
سلول های بنیادی می توانند آسیب بافتی ناشی از پرتو درمانی را مهار کنند

  سلول های بنیادی می توانند آسیب بافتی ناشی از پرتو درمانی را مهار کنند

مطالعه ای جدید نشان می دهد که سلول های بنیادی مزانشیمی(MSCs) یک گزینه بی خطر و خلاقانه برای بهبود بافت های طبیعی بعد از پرتو درمانی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، سالانه بیش از 14 میلیون مورد سرطان در سراسر دنیا مورد شناسایی قرار می گیرد. نیمی از سرطان ها مورد شیمی درمانی قرار می گیرند. با این حال، پرتو درمانی می تواند آسیب قابل توجهی نیز به بافت های طبیعی فرد وارد کند. سلول های بنیادی مزانشیمی پتانسیل کاهش دادن میزان این آسیب را دارند اما این پتانسیل را نیز دارند که موجب تقویت سلول های توموری باقی مانده نیز شوند.

در مطالعه ای که روی رت های مدل شده برای سرطان کولون صورت گرفت، سلول های بنیادی مزانشیمی نه تنها بافت های سالم را در برابر آسیب ناشی از پرتو درمانی محافظت کردند، بلکه سطح فاکتورهای رشد را نیز در آن ها افزایش دادند و به همین دلیل تکوین سلول های توموری باقی مانده را کاهش داده و پیشرفت بیماری را در غیاب یا حضور پرتو درمانی آهسته کردند. در حقیقت تیمار با سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان، تعداد و اندازه تومورها را تا نیمی کاهش داد و به موجب آن بقای جانوران را افزایش داد. این اثرات سودمند تا یک سال بعد از استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی پا برجا بود که به احتمال زیاد ناشی از پلاریزاسیون سلول های بنیادی مزانشیمی موجود در بافت و سلول های ایمنی بوده است.

به عقیده محققین سلول های بنیادی مزانشیمی با تعدیل اجزای سیستم ایمنی ریز محیط توموری، عملکرد بادوامی روی تکوین سرطان کولون بر جای می گذارند و به نظر می رسد که استفاده از این سلول های بنیادی مزانشیمی برای درمان آسیب ناشی از پرتو درمانی مناسب باشد.

نتایج این مطالعه ابعاد مهم سلول درمانی بوسیله سلول های بنیادی مزانشیمی در قالب پیشرفت تومورهای جامد را نشان می دهد و از نقش مثبت این سلول ها در برابر پرتو درمانی برای بیماران سرطانی حمایت می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه