تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 خرداد 1392
امکان تشخیص آزمایشگاهی اختلالات کروموزمی جنین در مشهد فراهم شد

  امکان تشخیص آزمایشگاهی اختلالات کروموزمی جنین در مشهد فراهم شد

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به ایجاد امکان تشخیص اختلالات کورموزومی جنین قبل از تولد در آزمایشگاه شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، دکتر حسین آیت اللهی رئیس مرکز تحقیقات پاتولوژی مولکولی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: به تازگی امکان انجام بررسی‌های کروموزومی بر روی مایع آمنیوتیک جنینی در آزمایشگاه پاتولوژی مولکولی و سیتوژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار فراهم شده است که با انجام این آزمایش می‌توان اختلالات کورموزومی جنین قبل از تولد را تشخیص داد و در این زمینه اقدام کرد.
 
وی در ادامه افزود: آزمایشگاه پاتولوژی مولکولی و سیتوژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مراکز بی نظیر کشور در تشخیص انواع سرطان‌ها به شمار می‌رود، به طوری که آخرین تقسیم‌بندی‌های تشخیصی سرطان که در حال حاضر در دنیا انجام می شود در این آزمایشگاه نیز صورت می‌گیرد.
 
وی اظهار کرد: این آزمایشگاه در حیطه‌های مطالعات سیتوژنتیک، مطالعات مولکولی و مطالعات ایمونوفنوتایپ از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر علاوه بر ارائه خدمات به بیماران استان به دیگر بیماران از استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گرگان، سیستان و بلوچستان و همچنین کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان خدمات ارائه می‌دهد.
 
وی خاطر نشان کرد:‌ فیلدهای کاری این آزمایشگاه در زمینه پاتولوژی مولکولی، تشخیص و بررسی پیش آگهی‌های انواع سرطان به ویژه سرطانهای خون، سرطانهای بافتهای توپر از جمله پستان و روده بزرگ و همچنین کاربردی بودن، اثر گذاری و پاسخ به درمانهای دارویی در سرطانهای روده بزرگ و پستان و سایر سرطان‌ها(تیروئیدو پوست و ...) انجام می‌شود.
 
دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه درمانهای سرطانهایی از جمله پستان و روده بزرگ هزینه های درمانی زیادی را بر بیمار تحمیل می‌کند، خاطر نشان کرد:‌ با انجام آزمایشهای لازم در زمینه میزان پاسخ به درمان دارویی بیماران می توان میزان اثر گذاری درمانهای دارویی را تشخیص و بر اساس آن بیماران را تحت درمان قرار داد.
 
آیت اللهی تصریح کرد:‌ در حال حاضر تشخیص انواع سرطانهای خون بر اساس آخرین طبقه بندی جهانی که با گرفتن خون محیطی یا مغز استخوان بیمار و بررسی‌های مولکولی صورت می گیرد، در این مرکز قابل انجام است و در این زمینه این آزمایشگاه در کشور بی نظیر است.
 
وی در خصوص فعالیتهای بخش سیتوژنتیک این آزمایشگاه تصریح کرد: در ‌این بخش نیز که با سرعت در حال پیشرفت است، امکان تشخیص اختلالات کروموزومی مادرزادی نوزادان، اختلالات کورموزومی در بانوان با سقط های مکرر، بانوان و آقایان نابارور، بررسی انواع مطالعات کروموزومی از قبیل کشت و کاریوتایپینگ خون محیطی و مغزاستخوان و سایر مطالعات کروموزومی و سایر مطالعات سیتوژنتیک از قبیل FISH و تکنیک CISH در انواع بدخیمی‌های خون و بافت توپر انجام می شود.
 
فلوشیپ فوق تخصصی مولکولار پاتولوژی و سیتوژنتیک خاطر نشان کرد: در این مرکز خدمات مشاوره ژنتیک سرطان در خانواده‌هایی که شیوع بالاتری از سرطان را دارند، ارائه شده و در صورت نیاز تستهای مورد نیاز نیز صورت می‌پذیرد.
 
آیت‌اللهی در خصوص فعالیتهای مرکز تحقیقات نیز گفت:‌ این مرکز نیز که از سال 89 فعالیت خود را در آزمایشگاه پاتولوژی مولکولی و سیتوژنتیک آغاز کرده است، تا کنون مقالات و طرحهای پژوهشی زیادی را در راستای ارتقای علمی دانشگاه به اجرا در آورده است.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه