تاریخ انتشار: یکشنبه 07 بهمن 1397
رویکردی جدید در زمینه سلول های بنیادی برای درمان دیابت

  رویکردی جدید در زمینه سلول های بنیادی برای درمان دیابت

محققین در حال کار روی ایجاد درمانی موثرتر برای دیابت با کمک سلول های بنیادی هستند. آن ها امیدوارند که از این سلول های بنیادی برای تولید سلول های انسولین ساز و کنترل قند خون استفاده کنند. در این میان مشکلی که وجود دارد این است که چگونه مقدار انسولین تولیدی بوسیله این سلول ها کنترل شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین دانشگاه واشنگتن با تدوین یک دستورالعمل برای تحریک سلول های بنیادی انسانی برای تبدیل شدن به سلول های بتای ترشح کننده انسولین، محققین نشان داده اند که سلول های حاصل به نوسانات سطح گلوکز خون بیشتر پاسخ می دهند. زمانی که آن ها این سلول های بتا را مدل موشی که قادر به تولید انسولین نبود پیوند کردند، سلول های جدید ظرف مدت چند روز شروع به تولید و ترشح انسولین کردند و توانستند سطح قند خون جانور را برای چند ماه کنترل کنند.

پیش از این نیز مطالعات متعدد توانسته بودند سلول های بنیادی را به سلول های بتای انسولین ساز تبدیل کنند اما مشکلی که وجود دارد این است که این پاسخ آن ها به تغییرات قند خون به صورت صفر و 100 است یعنی یا انسولین تولید می کنند و یا این که تولید نمی کنند و این امر به این معنی است که کنترلی روی سطح قند خون وجود ندارد. اما در این مطالعه دکتر میلمن و همکارانش در واشنگتن باز هم از سلول های بنیادی برای تولید سلول های بتا استفاده کردند اما در دستورالعمل یا پروتکل تولید این سلول ها تغییرات بی شماری را انجام دادند و سلول ها را در زمان های مختلف با فاکتورهای مختلفی تیمار کردند تا به سلول های بتای بالغ و دارای عملکردی برسند. در ادامه آن ها این سلول های بتا را درون ژل خاصی کپسوله کردند تا مانع از قرار گرفتن این سلول ها در معرض سلول های ایمنی شوند و این سلول ها بتوانند از خلال سوراخ های ژل، انسولین را به صورت کنترل شده آزاد کنند. در یک روش دیگر نیز آن ها این سلول های بتا را مهندسی ژنتیک کردند تا برخی از ژن ها را تغییر دهند و بعد از پیوند مانع از شناسایی آن ها بوسیله سیستم ایمنی شوند. به عقیده میلمن این سلول های بتای مشتق از سلول های بنیادی می توانند برای بیماران مبتلا به دیابت بی خطر و موثر باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه