تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 بهمن 1397
درمان مدل موشی آسیب نخاعی با استفاده از سلول های iPS انسانی

  درمان مدل موشی آسیب نخاعی با استفاده از سلول های iPS انسانی

تیمی از محققین دانشگاه کیئو از سلول های بنیادی برای درمان موش هایی که پاهای عقب شان به دلیل آسیب طناب نخاعی فلج شده بود استفاده کردند. در این رویکرد درمانی، آن ها سلول های بنیادی عصبی مشتق از سلول های iPS انسانی را به جانور پیوند کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، دکتر هیدیوکی اوکانو اولین فردی است که اثرات درمانی سلول های بنیادی پرتوان القایی را گزارش کرده است. در حال حاضر درمان موثری برای آسیب طناب نخاعی وجود ندارد و استفاده از سلول های iPS می تواند امیدواری ها برای این مشکل شایع را افزایش دهد.

در این روش، محققین سلول های بنیادی عصبی را از سلول های iPS انشانی تولید کردند و در ادامه، 9 روز بعد از آسیب نخاعی، 500 هزار سلول بنیادی عصبی را به نخاع آسیب دیده  40 موش پیوند کردند. در این مطالعه از موش هایی استفاده شد که بعد از پیوند سلول های بنیادی، این سلول ها دچار رد ایمنی نشوند. بعد از حدود یک ماه، 29 موش که زنده ماندند، توانستند راه بروند و بدوند.11 موش نیز به دیل مشکلاتی که ربطی به آزمایش نداشت، مردند. اگرچه محققین نگران این هستند که استفاده از سلول های iPS منجر به بدخیمی شود، اما در حال حاضر هیچ توموری در موش ها دیده نشده است. دکتر اوکانو و همکارانش امیدوارند که در آینده ای نزدیک مطالعات بالینی انسانی مربوط به استفاده از این سلول ها نیز شروع شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه