تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 خرداد 1392
پروتئین Nanog عامل رشد سرطان سر و گردن

  پروتئین Nanog عامل رشد سرطان سر و گردن

طی مطالعه جدید صورت گرفته توسط دانشمندان امریکایی یک مسیر بیوشیمیایی در سلول ها ی بنیادی سرطانی شناسایی شده است که برای شروع سرطان سر و گردن ضروری است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، مطالعه ای نشان می دهد  که پروتئینی به نام Nanog که در حالت طبیعی در سلول های بنیادی جنینی فعال است آغازگر رشد سلول های بنیادی سرطانی در سرطان سر و گردن می باشد. این یافته ها اطلاعات ضروری برای طراحی داروهای جدید فراهم می کند که می توانند درمان این نوع سرطان را بهبود بخشند. این پروتئین در شرایط طبیعی به سلول های بنیادی جنینی سالم کمک می کند تا در حالت تمایز نیافته و غیر متعهد باقی بمانند. اما شواهدی وجود دارد که این پروتئین با تحریک تکثیر سلول های بنیادی سرطانی در رشد تومورنیز نقش مهمی دارد. در این مطالعه یک مسیر پیام رسانی شناسایی شده که برای پیشرفت سرطان سرو گردن ضروری است و یافته های دانشمندان نشان می دهد که این مسیر ممکن است در سه نقطه کلیدی  مختل شود و اگر داروهایی طراحی شوند تا یک یا همه این نقاط را مهار کنند درمان این سرطان  تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.
آنزیمی به نامprotein kinase C-epsilon  یا PKCepsilon گروه های پر انرژی فسفات را به مولکول Nanog اضافه می کند با این کار ضمن پایدار شدن، مولکول فعال نیز می شود و در پی آن مجموعه ای از رویداد ها اتفاق می افتد. دو مولکول Nanog به یکدیگر متصل می شوند، این اتصال توسط مولکولی به نام p300 صورت می گیرد. این مجموعه به بخشی از ژن Bmi1 متصل می شود که می تواند بیان ژن را افزایش دهد. این اتفاق به نوبه خود ازدیاد  سلول های بنیادی سرطانی را تحریک می کند. مسیر فوق بر طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه برای شروع سرطان سرو گردن ضروری است. داروهایی که بر روی این مسیر اثر گذار باشند می توانند به عنوان داروی ضد سرطان در بیماران دچار سر و گردن استفاده شوند.
این یافته ها در شماره اخیر مجله Oncogene ارائه شده است.
 پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه