تاریخ انتشار: دوشنبه 15 بهمن 1397
ایجاد منبعی تجدید شدنی از سلول های T‌ مبارزه کننده با سرطان

  ایجاد منبعی تجدید شدنی از سلول های T‌ مبارزه کننده با سرطان

مطالعه ای بوسیله محققین دانشگاه UCLA برای اولین بار تکنیکی را برای تحریک سلول های بنیادی پرتوان به تمایز به سلول های T‌ بالغ نشان داده اند. این سلول های T‌قادرند سلول های توموری را بکشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این تکنیک ساختارهایی موسوم به ارگانوئیدهای تیموسی مصنوعی را مورد استفاده قرار می دهد که از طریق تقلید محیط تیموس عمل می کنند. تیموس اندامی است که در آن سلول های T‌ از سلول های بنیادی خونی تکوین می یابند. سلول های T‌، سلول هایی از سیستم ایمنی هستند که قادر به مبارزه با عفونت ها هستند و پتانسیل حذف سلول های سرطانی را نیز دارند.

در سال های اخیر درمان های متکی به سلول های T‌ بویژه CAR T cell‌درمانی امیدواری زیادی را برای درمان انواع خاصی از سرطان ها نشان داده اند. رویکردهای موجود شامل جمع آوری سلول های T‌ از بیمار، مهندسی ژنتیک آن ها برای بیان گیرنده ای که به آن ها اجازه شناسایی و تخریب سلول های سرطانی را می دهد و در نهایت تزریق مجدد این سلول ها به بیمار است. اما سلول های T‌ مهندسی شده همیشه هم به خوبی عمل نمی کنند و از آن جایی که این درمان باید مناسب هر بیمار طراحی شود بسیار گران قیمت نیز می باشد و برخی افراد نیز سلول های T‌ کافی برای متحمل شدن درمان ندارند. بنابراین، تکنیکی که بتواند بدون تکیه بر جمع آوری سلول ها از بیماران،‌ سلول های T‌ را تولید کند می تواند گام مهمی به سمت درمان مقرون به صرفه، موثر و قابل دسترس بیماران باشد.

دکتر کروک و همکارانش پیش از این نشان داده اند که ساختار سه بعدی یک ارگانوئید تیموسی مصنوعی اجازه تولید سلول های T‌ بالغ از سلول های بنیادی را می دهد و فرض کردند که آن ها می تواند تولید سلول های T‌ بالغ از سلول های بنیادی پرتوان را با استفاده از این تکنیک حمایت کنند. ساختار سه بعدی ارگانوئید تیموسی مصنوعی سیگنال ها و محیط حمایتی مورد نیز برای تکوین مناسب سلول های T‌ را فراهم می کند. در این مطالعه اخیر نیز کروک و تیمش نشان دادند که ارگانوئیدهای تیموسی مصنوعی می توانند سلول های T‌ بالغ را به طور موثری از هر دو نوع سلول بنیادی پرتوان یعنی سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی پرتوان القایی ایجاد کنند. آن ها نشان دادند که می توانند سلول های بنیادی پرتوان را به طور ژنتیکی مهندسی کنند تا گیرنده سلول های T‌ هدف قرار دهنده سرطان را بیان کنند و سپس به کمک ارگانوئیدهای تیموسی مصنوعی، سلول های T‌ را تولید کنند که قادر به هدف قرار دادن و کشتن سلول های توموری در موش است. این سلول های T قادر به تکثیر نامحدود هستند و به همین دلیل می توانند منبع نامحدودی از سلول های T‌ را برای مبارزه با تومورها فراهم آورند.

گام بعدی این مطالعه ایجاد سلول های T است که دارای گیرنده های برای مبارزه با سرطان باشند اما مولکول هایی که موجب رد پیوند آن ها می شود را نداشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه