تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 بهمن 1397
نقصی در سلول های قلبی که احتمالا دلیل نارسایی قلبی در بارداری است

  نقصی در سلول های قلبی که احتمالا دلیل نارسایی قلبی در بارداری است

کاردیو میوپاتی پری پارتوم(PPCM)، یک شکل نادر از نارسایی قلبی است که زنان را در ماه آخر بارداری تا پنج ماه بعد از تولد بچه تحت تاثیر قرار می دهد. تشخیص این بیماری به دلیل این که علایم آن شبیه علایمی است که فرد در سه ماهه سوم بارداری تجربه می کند، بسیار مشکل است. این بیماری کشنده خود را به صورت عملکرد عضلانی نامناسب قلبی و نارسایی قلبی نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه تل آویو یکی از دلیل اولیه احتمالی PPCM را وجود یک نقص عملکردی در سلول های قلبی دانسته اند. پیش از این نشان داده شده بود که سطح STAT3 به عنوان یک پروتئین محافظ ضروری در پاسخ سلولی به استرس، در سلول های قلبی بیماران مبتلا به PPCM به طور غیر طبیعی پایین است. این امر منجر به شروع فرایند زیستی می شود که در نهایت منجر به بریده شده هورمون شیردهی پرولاکتین و تولید محصولات سمی می شود که منجر به این بیماری می شود. اما این مطالعه نشان داده است که در حقیقیت سطح پروتئین STAT3 در سلول های قلبی زنان مبتلا به PPCM در مقایسه با زنان سالم بالاتر است. در ادامه مشخص شد که یک نقص عملکردی در سلول های قلبی بیماران مبتلا به PPCM وجود دارد که بوسیله آزادسازی مختل شده فاکتورهای رشدی مشخص می شود که تشکیل عروق خونی یا فاکتورهای فعال کننده سیستم ایمنی را تنظیم می کنند.

در این مطالعه دکتر نفتالی-شانی و همکارانش از تکنیک ویرایش ژن برای تولید سلول های بنیادی و سلول های قلبی ضربان دار از سلول های پوست بیماران مبتلا به PPCM و افراد سالم استفاده کردند. این اولین بار است که از این رویکرد(ترکیب iPSCها و تکنیک های ویرایش ژنوم) برای مطالعه مکانیسم های مربوط به PPCM استفاده می شود. استفاده از این رویکرد موجب شده است که محققین دریابند که یک تئوری از پیش موجود در مورد دلیل این بیماری، درست نمی باشد. سلول های میوکاردی تولید شده از سلول های بنیادی بیماران، دارای نقص های عملکردی هستند که منجر به ترشح پروتئین های التهابی بوسیله آن ها می شود و این پروتئین ها مانع از رگزایی درون عضلات بیماران می شود. امید می رود که این کشف راه را برای تشخیص زودهنگام راهکارهای درمانی جدید هموار سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه