تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 بهمن 1397
یک ترکیب دارویی ساده که نورون های جدیدی را از سلول های مجاور ایجاد می کند

  یک ترکیب دارویی ساده که نورون های جدیدی را از سلول های مجاور ایجاد می کند

یک کوکتیل دارویی ساده که سلول های مجاور نورون های آسیب دیده را به نورون های جدید دارای عملکرد تبدیل می کند می تواند برای درمان سکته، آلزایمر و آسیب های مغزی استفاده شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین دانشگاه Penn State دریافته اند که مجموعه ای از چهار و یا حتی سه مولکول می تواند سلول های گلیالی را به نورون های جدید تبدیل کنند.

بزرگ ترین مشکل برای ترمیم مغز این است که نورون ها نمی توانند بعد از آسیب مغزی بازسازی شوند زیرا آن ها قادر به تقسیم نیستند. اما برعکس نورون ها، سلول های گلیالی می توانند در زمان آسیب در پیرامون بافت مغزی آسیب دیده تجمع یافته و بعد از آسیب تکثیر شوند. به همین دلیل محققین به این باور رسیدند که یافتن راهی برای تبدیل سلول های گلیالی پیرامون نورون های مرده به نورون های جدید می تواند راهی برای احیای عملکرد نورونی باشد.

پیش از این چن و همکارانش در Penn State نشان داده بودند که توالی از 9 ریز مولکول می تواند سلول های گلیالی را به نورون تبدیل کند اما تعداد زیاد این فاکتورها و توالی خاص مورد استفاده برای بازبرنامه ریزی سلول های گلیالی، استفاده از این رویکرد را مشکل کرده بود. اما در مطالعه ای جدید آن ها توانسته اند با تست کردن ترکیبات و تعداد مختلف این ریز مولکول ها به ترکیبی برسند که می تواند آستروسیت ها(نوعی از سلول های گلیالی) را به نورون تبدیل کند. این نورون های حاصل از بازبرنامه ریزی سلول های گلیالی می توانند برای بیش از هفت ماه در ظروف کشت زنده بمانند،‌ شبکه های عصبی تشکیل دهند و سیگنال های شیمیایی و الکتریکی را به سایر نورون های مغزی به اشتراک بگذارند. به عقیده محققین استفاده از این رویکرد می تواند رویای نهایی پزشکان و محققین مبنی بر درمان بیماری های مغزی از جمله سکته، الزایمر و ... را به واقعیت تبدیل کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه