تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 بهمن 1397
چگونه سلول های خونی به بهبود زخم بدون تشکیل اسکار کمک می کنند

  چگونه سلول های خونی به بهبود زخم بدون تشکیل اسکار کمک می کنند

فرایند ترمیم طبیعی پوست بدون تشکیل اسکار، تا حدی با سلول های خونی موجود در گردش خون مرتبط است. به نظر می رسد که یک درمان احتمالی برای بهبودی زخم بدون ایجاد اسکار می تواند هدف قرار دادن سلول های خونی خود بدن باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، آسیب های پوستی ترمیم سریع زخم را فعال می کنند که اغلب با ایجاد بافت اسکار همراه است. برخلاف پوست طبیعی، اسکارها فاقد فولیکول مو و سلول های چربی هستند و ایجاد مو و چربی جدید برای بازسازی و ایجاد پوستی طبیعی ضروری است. مطالعات گذشته نشان داده است که بازسازی تقریبا طبیعی پوست زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو و سلول های چربی در زخم در حال ترمیم ایجاد شود. سلول های چربی جدید از میوفیبروبلاست ها ایجاد می شوند که فیبروبلاست های تشکیل شونده در محل زخم هستند. همین امر موجب شد که فیبروبلاست های زخم هدفی برای درمان های ضد اسکار باشند.

در مطالعه ای جدید، جورج کوتسارلیس و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا به ارزیابی هر چه بیشتر فیبروبلاست های زخم پرداختند تا نشان دهند که آیا همه این سلول ها مشابه هستند و به یک میزان می توانند سلول های چربی جدید را بازسازی کنند یا خیر. با استفاده از پانلی از ابزارهای تک سلولی مانند میکروسکوپ کامپیوتری، آن ها به صورت هم زمان هزاران سلول منفرد را مورد ارزیابی قرار دادند و درجه بالا و غیر قابل انتظاری از تنوع فیبروبلاستی را مشاهده کردند. نتایج نشان داد که نزدیک به 12 زیر نوع فیبروبلاست در ناحیه زخم(در بخش های مختلف) وجود دارد که احتمالا نقش های مختلفی را در زمان های مختلف طی ترمیم بازی می کنند. بررسی دقیق تر نشان داد که گروهی از این سلول ها دارای مشخصه های مولکولی است که نشان می دهد آن ها از خون منشا گرفته اند.

پروفایل کردن این فیبروبلاست های ناحیه زخم نشان می دهد که نزدیک به 13 درصد آن ها در گذشته سلول های خونی بوده اند که به فیبروبلاست های تولید کننده کلاژن تبدیل می شوند و برخی از ژن های خاص سلول های خونی را کماکان روشن نگه می دارند. هم چنین این مشاهده نشان می دهد که سلول های خونی فیبروبلاست ساز که سلول های میلوئیدی هستند می توانند به سلول های چربی جدید بازبرنامه ریزی شوند. در مجموع، مشاهدات این مطالعه نشان می دهد که برای ترمیم بدون ایجاد اسکار، بدن باید چندین منبع سلولی را به کار گرفته و به ناحیه زخم اعزام کند که از جمله این سلول ها، پیش سازهای خونی موجود در گردش خون است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه