تاریخ انتشار: پنجشنبه 02 اسفند 1397
تحریک طناب نخاعی می تواند حرکات ارادی و عملکردهای اتونوم یا خودمختار را در بیماران فلج شده احیا کند

  تحریک طناب نخاعی می تواند حرکات ارادی و عملکردهای اتونوم یا خودمختار را در بیماران فلج شده احیا کند

آمارها نشان می دهد که بیش از 290 هزار نفر در ایالات متحده با ضایعات نخاعی زندگی می کنند. پیش از این نشان داده شده است که در سال های اولیه بعد از آسیب احتمال احیای برخی از عملکردها در بیماران جوان وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در مطالعه ای جدید محققین نشان داده اند که تحریک طناب نخاعی می تواند بلافاصله برخی از حرکات ارادی و عملکردهای خودمختار مانند قلب و عروق، روده و مثانه را سال ها بعد از آسیب فلج کننده و بدون استفاده از بازتوانی خاص احیا کند.

در مطالعه ای جدید دکتر دارو و همکارانش دو بیمار خانمی که دچار آسیب ترومایی طناب نخاعی شده بودند را مورد تحریک الکتریکی قرار دادند. این بیماران هیچ گونه عملکردی در ناحیه پایینی بدن شان نداشتند و MRIهای آن ها حاکی از وجود مقادیر بسیار اندکی از طناب نخاعی در سطح ناحیه آسیب آن ها بود. این دو خانم در دهه های پنجم و ششم زندگی شان بسر می برند و به ترتیب پنج و ده سال از آسیب دیدگی آن ها می گذشت. این بیماران برای مدتی مورد تحریک الکتریکی اپی دورال قرار گرفتند و بعد از مدتی مشاهده شد که آن ها توانستند پاهایشان را تا حدی تکان دهند و هم چنین عملکردهای مربوط به برخی از اندام هایشان مانند قلب و عروق، مثانه و روده ها بهبود یافت. به عقیده دکتر دارو، این که فردی بتواند بیش از 10 سال بعد از آسیب نخاعی پاهایش را تکان دهد یک دستاورد بزرگ محسوب می شود و این مطالعه می تواند درها را به سمت درمان یا بهبود شرایط بیماران نخاعی باز کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه