تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 اسفند 1397
سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی راه را برای ایجاد استراتژی های جدید و درمان ناباروری مردان باز می کند

  سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی راه را برای ایجاد استراتژی های جدید و درمان ناباروری مردان باز می کند

با استفاده از تکنیک های پیشرفته، محققین نشان داده اند که سلول های موجود در بیضه نوزادان و بالغین می تواند راه گشای درمان ناباروری مردان با استفاده از سلول های بنیادی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، تولید اسپرم یا اسپرماتوژنز موجب تولید 1000 اسپرم در هر ثانیه در مردان می شود. این تولید حاصل سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی است. قدرت ماندگاری این سلول های بنیادی به بسیاری از افراد مشهور مانند رابرت دنیرو و پابلو پیکاسو اجازه داده است که حتی بعد از 65 سالگی بچه دار شوند. با وجود این دانسته ها، مطالعه سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی به دلیل عدم موفقیت در کشت آن ها در شرایط آزمایشگاهی با محدودیت هایی مواجه بوده است.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از تکنیک توالی یابی single-cell RNA توانته اند تصویر واضح تری از سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی انسانی و نحوه شکل گیری اسپرم ارائه دهند. آن ها ابزاری را برای جداسازی بهتر این سلول های بنیادی ایجاد کرده اند.

تکنیک توالی یابی single-cell RNA فعالیت صدها ژن را در ژنوم یک سلول تعیین می کند. استفاده از این تکنیک در مورد سلول های بیضه مراحل مختلفی از سلول های پیش ساز اسپرمی را در بیضه انسان نشان داد. در بیضه انسان های بالغ، محققین چندین زیر نوع سلولی از جمله سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی را شناسایی کردند. آن ها سلول هایی با چنین مشخصات را در نوزادان انسانی نیز نشان دادند. در این مطالعه محققین بیومارکرها یا نشان گرهای مولکولی منحصربفردی را شناسایی کرده اند که مختص سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی هستند. این بیومارکرها که آن ها با آنتی بادی های خاص شناسایی کرده اند، به محققین اجازه می دهند که طور موثری سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی را به دام بیاندازند. هم چنین اینن مطالعه ژن هایی را در سایر سلول ها شناسایی کرده اند که سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی را حمایت می کنند. به کمک این یافته ها محققین می توانند کوکتیل پروتئینی را شناسایی کنند که منجر به تکثیر سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی در شرایط آزمایشگاهی می شود و می توان از آن برای تولید مقادیر انبوه این سلول ها برای کاربرد در بالین استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه