تاریخ انتشار: شنبه 11 اسفند 1397
ماکروفاژها ساکن کلیه و نقش آن ها در بهبودی آسیب های حاد کلیوی

  ماکروفاژها ساکن کلیه و نقش آن ها در بهبودی آسیب های حاد کلیوی

طی تکوین جنین در رحم، سلول های ایمنی موسوم به ماکروفاژها به کلیه ها رفته و باقی عمر خود را در آن جا می گذرانند. درک نقش ترمیم کنندگی احتمالی این ماکروفاژها بعد از آسیب کلیوی، ممکن است به درمان بیمارانی که از آسیب های حاد کلیوی رنج می برند کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، آسیب حاد کلیوی(AKI) یک بیماری مخرب است که در دو سوم بیمارانی که دچار مشکلات جسمی شدید هستند بروز می کند و در 60 درصد آن ها منجر به مرگ می شود. در این بیماری کلیه ها دچار اسکار می شوند و عملکرد آن ها به طور پیشرونده ای کاهش می یابد و این اندام ها قادر به ترمیم بافت خودشان نیستند.

در مطالعه ای جدید در دانشگاه آلاباما، محققین دریافته اند که طی آسیب حاد کلیوی در مدل های موشی، ماکروفاژهای ساکن در کلیه به وضعیتی از تکوین بازبرنامه ریزی می شوند که این سلول ها را شبیه به سلول های موجود در نوزادان موش می سازد. کلیه نوزادان موش هنوز هم در حال تکوین هستند. این بازبرنامه ریزی طی آسیب حاد کلیوی ممکن است برای پیشبرد بهبودی و بازسازی بافت کلیوی حیاتی باشد. در تایید نقش تکوینی و ترمیمی ماکروفاژهای ساکن کلیه، محققین مشاهده کردند که این ماکروفاژهای بازبرنامه ریزی شده غنی از پیام رسانی Wnt به عنوان یک مسیر فعال و حیاتی برای تکوین کلیه های موش و انسان هستند.

اگر چنین تغییر تکوینی مشابهی در ماکروفاژهای ساکن کلیه انسان نیز طی آسیب حاد کلیوی مشاهده شود، می تواند به ایجاد رویکردهای درمانی جدید برای بیماران کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه