تاریخ انتشار: شنبه 11 اسفند 1397
درمان بیماری کرون با استفاده از سلول های خود بیمار

  درمان بیماری کرون با استفاده از سلول های خود بیمار

تکنیکی جدید که از سلول های دستکاری شده خود بیمار برای درمان بیماری کرون استفاده می کند در مطالعات آزمایشگاهی موثر نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در مرکز تحقیقات زیست پزشکی توماس(BRC) با مطالعه سلول های سفید خونی(سلول های T تنظیمی) گرفته شده از بیماران مبتلا به بیماری کرون و مقایسه آن ها با سلول های مشتق از افراد سالم تکنیک جدیدی را ایجاد کرده اند. این تکنیک به متخصصین سلول درمانی در BRC اجازه می دهد که با گرفتن سلول های بیماران و رشد آن ها در محیط کشت مخصوص و سپس بازگرداندن این سلول ها به بیمار، در درمان بیماری کرون موفق تر عمل کنند. از آن جایی که این تکنیک در سلول های انسانی موفقیت آمیز نشان داده است، به نظر می رسد که استفاده از این تکنیک آماده برای کارآزمایی های بالینی است.

بیماری کرون مشکلی است که در بخش هایی از سیستم گوارشی ایجاد می شود و منجر به التهاب شدید در فرد می گردد که با علایمی مانند اسهال، درد معده، خستگی و کاهش وزون همراه است. دلیل بروز این بیماری مشخص نیست اما به نظر می رسد سیستم ایمنی در بروز آن نقش داشته باشد.

محققین دریافته اند که سلول های T تنظیمی(Treg) مشتق از بیماران مبتلا به کرون در مقایسه با سلول های Treg افراد سالم، یک پروتئین مختص سیستم گوارشی موسوم به اینتگرین α4β7 را کمتر تولید می کنند. در این مطالعه محققین تکنیکی را استفاده کرده اند که به موجب آن سلول هایی را از بیماران مبتلا به کرون تولید می کنند که مولکول RAR568 را بیان می کنند. این مولکول سطح اینتگرین α4β7 را احیا می کند. در ادامه این سلول ها از طریق تزریق درون سیاهرگی به بیمار بازگردانده می شوند. این مطالعه راه را برای کارآزمایی های بالینی با استفاده از سلول های خود بیمار و درمان بیماری کرون هموار می سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 28 تیر,1401

Nilo

سلام خسته نباشید من 13ساله که بیماری کرون دارم و فیستول معقدی که به هیچ طریقی خوب نمیشه فیستول، با وجود اینکه اینقدر چرک خشک کن مصرف کنم. 13ساله این فیستول داره منو اذیت می کنه واقعا خسته شدم، میخواستم ببینم با سلول‌های بنیادی میتونم برای درمان فیستول اقدام کنم باید اول از چه طریقی اقدام کنم کجا باید برم لطفا راهنمایی کنید

ﺳﻪشنبه, 28 تیر,1401

پزشک مشاور

Nilu@:
با سلام
در ایران هیچ طرح تحقیقاتی برای بررسی این بیماری انجام نمیشود، طرح های سایر مراکز دنیا هم هنوز به مرحله درمانی و بیمار گیری نرسیده اند.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه