تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 اسفند 1397
ایجاد مینی کلیه ها از سلول های ادراری

  ایجاد مینی کلیه ها از سلول های ادراری

محققین دانشگاه اوترخت و انستیتو هوبرخت توانسته اند با موفقیت ارگانوئیدهای کلیوی را از سلول های ادراری تولید کنند. این امر می تواند منجر به ایجاد طیف وسیعی از درمان های جدیدی شود که به بیماران کلیوی کمک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به لطف پیشرفت های انقلابی که در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی صورت گرفته است محققین توانسته اند ارگانوئیدها یا مینی ورژنی از اندام هایی مانند کبد، ریه و پانکراس را در آزمایشگاه تولید کنند. اخیرا، با رشد سلول های بنیادی پرتوان این امر برای کلیه ها نیز اتفاق افتاده است. در مطالعه ای جدید، محققین اوترخت برای اولیه بار از سلول های بنیادی بالغ مشتق از خود بیماران برای تولید این مینی کلیه ها استفاده کرده اند. مشخص شده است که سلول های ادراری می توانند منبع سلولی ایده آلی برای این هدف باشند.

این مینی کلیه های تولید شده در آزمایشگاه شبیه کلیه طبیعی نیستند اما ساختارهای ساده سلولی مانند کلیه های واقعی را نشان می دهند به همین دلیل محققین می توانند از آن ها برای مطالعه بیماری های خاص کلیوی استفاده کنند. به گفته هانس کلور رییس انستیتو تحقیقات و فن آوری ارگانوئید هوبرخت، این مینی کلیه ها می توانند مدلی برای اختلالات مختلف مانند بیماری های کلیوی ارثی، عفونت ها و سرطان باشند. همین امر می تواند نشان دهد که طی تکوین کلیه یا بروز بیماری کلیوی دقیقا چه اتفاقی می افتد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه