تاریخ انتشار: یکشنبه 19 اسفند 1397
محققینی که قصد درمان spina bifida را دارند یک گام به هدف شان نزدیک تر شده اند

  محققینی که قصد درمان spina bifida را دارند یک گام به هدف شان نزدیک تر شده اند

محققین در تلاش برای یافتن راهی برای درمان spina bifida عناصر خاصی را در ترشحات سلول های بنیادی شناسایی کرده اند که کلیدی برای حفاظت نورون ها و در نهایت کاهش فلجی مربوط به اندام حرکتی تحتانی ناشی از نقص تولد محسوب می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از  medicalxpress، بیماری spina bifida زمانی رخ می دهد که طناب نخاعی در قبل از تولد به خوبی و به طور کامل بسته نمی شود و کودکانی که با این نقص به دنیا می آیند دارای مشکلاتی شناختی طولانی مدت، مشکلات اورولوژی و عضلانی حرکتی و هم چنین ناتوانی های حرکتی هستند. اولین گزینه درمانی برای این عارضه استفاده از جراحی درست بعد از تولد است که برای برخی از نوزادان موثر واقع می شود. اما چندی پیش وانگ و همکارانش در دانشگاه دیویس نشان دادند که جراحی بعد از تولد در ترکیب با سلول های استرومایی مزانشیمی مشتق از جفت انسانی(PMSCs) کنترل اندام حرکتی عقبی را در جانوران آزمایشگاهی و سگ های مبتلا به spina bifida بهبود می بخشد. اما در مطالعه ای که اخیر صورت گرفت آن ها نشان دادند که مکانیسم عمل این سلول های استرومایی مزانشیمی مشتق از جفت انسانی شامل ترشحاتی است که حاوی اگزوزوم های حاوی گالکتین 1 است که دارای اثرات درمانی هستند و می تواند کیفیت حفاظت عصبی درمان را بهبود ببخشند.

سلول های بنیادی دارای قابلیت درمانی هستند ولی می توانند سیستم ایمنی را نیز تحریک کنند و همین امر موجب می شود که استفاده از آن ها با محدودیت هایی همراه باشد. لذا محققین استفاده از اگزوزوم های مترشحه بوسیله سلول های بنیادی را راهکاری برای درمان spina bifida بدون ایجاد عوارض جانبی می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه