تاریخ انتشار: یکشنبه 19 اسفند 1397
شناسایی یک ژن دخیل در تشکیل نورون ها و سلول های گلیالی از سلول های بنیادی مغزی

  شناسایی یک ژن دخیل در تشکیل نورون ها و سلول های گلیالی از سلول های بنیادی مغزی

مغز ما از 85 میلیارد سلول عصبی تشکیل شده است که بخش اعظم آن ها را سلول های گلیالی شامل می شود که با تماس نزدیک با یکدیگر عمل می کنند تا عملکرد مناسب مغز را تضمین کنند. همه این سلول ها از سلول های بنیادی مغزی منشا می گیرند. اما چه چیزی تصمیم می گیرد که این سلول های بنیادی به نورون تمایز یابند یا به سلول گلیالی تبدیل شوند؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تکوین قشر مغز یک فرایند بسیار پیچیده است که به میزان زیادی ناشناخته باقی مانده است. سلول های بنیادی به نورون ها و سپس سلول های گلیالی موجودیت می بخشند که شروع تولید سلول های گلیالی با تولید آستروسیت ها است. در انسان ها تولید این سلول ها در ماه چهارم بارداری شروع می شود و این زمانی که تولید سلول های عصبی در حال به اتمام رسیدن است و از طرف دیگر آستروسیت ها شروع به افزایش می کنند. در جوندگان این تغییر شیفت در سلول سازی بلافاصله بعد از تولد اتفاق می افتد.

تاکنون این گذار این تغییر در تولید سلول به خوبی شناخته نشده بود اما مطالعه ای جدید در آزمایشگاه تکوین قشر مغزی SISSA نشان داده است که چگونه ژن Foxg1 که پیش از این نقشش در فرایندهای بی شماری مانند تکوین مغز و بیماری های نادری مانند سندرم های Rett و West شناسایی شده بود، نقش اساسی را در شروع تمایز سلول های بنیادی نیز بازی می کند و تضمین می کند که نورون ها و سلول های گلیالی در تعداد صحیح و در زمان صحیح تولید شوند. به نظر می رسد که Foxg1 از یک طرف بیان چهار ژن اصلی دخیل در تولید انتخاب تولید نورون یا آستروسیت را تنظیم می کند و از طرف دیگر، عملکرد چندین ماشین مولکولی(باتری ها ژنی) دخیل در اجرای برنامه تمایز آستروسیتی را تعدیل می کند.

ترکیبی از مطالعات برون تنی و درون تنی  و مقایسه نتایج بدست آمده از سلول های بنیادی ثابت کرد که فرایند تولید نورون ها و آستروسیت ها از نظر تعداد و زمان و اولویت بندی یک فرایند حفظ شده طی تکامل است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه