تاریخ انتشار: یکشنبه 19 اسفند 1397
چگونه یک موتاسیون ژنی در ماهی به کنترل سلول های بنیادی کمک می کند

  چگونه یک موتاسیون ژنی در ماهی به کنترل سلول های بنیادی کمک می کند

محققین دانشگاه Bath یک موتاسیون ژنی را در ژن parade ماهی شناسایی کرده اند که در کنترل سلول های بنیادی دخیل است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، محققین مجموعه جدیدی از سلول های بنیادی را در گورخرماهی شناسایی کرده اند که در نهایت به سلول های رنگ دانه دار پوست با رنگ های مختلف تبدیل می شوند. جمعیت های سلول های بنیادی رنگ دانه دار در مراحل جنینی تکوین شکل می گیرند اما در ادامه به صورت خفته باقی مانند و تا زمان بلوغ به سلول بالغ نهایی تبدیل نمی شوند. این تکوین بوسیله مجموعه از فاکتورهای موجود در نیچ یا ریز محیط سلول های بنیادی مانند نوع سلول پیرامونی، منبع خونی و سیگنال های عصبی کنترل می شود.

محققین مشاهده کرده اند که گورخرماهی های جهش یافته برای parade دارای شمار زیادی از سلول های رنگ دانه دار هستند که در جایگاه های غیر طبیعی در نزدیکی عروق خونی اصلی قرار گرفته اند. این سلول های رنگ دانه دار از جمعیتی جدیدا کشف شده از سلول های بنیادی مشتق می شوند که در آن ها موتانت های parade خیلی زودتر از شرایط طبیعی فعال می شوند. وجود سلول های بنیادی جهش یافته برای parade در کنار عروق خونی نشان دهنده این است که این عروق خونی در کنترل سلول های بنیادی رنگ دانه دار نقش دارند.

این مطالعه نشان داده است که ژن parade باید سیگنال هایی که تقسیم سلول های بنیادی رنگ دانه دار بالغ را کنترل می کنند، تنظیم کند و این اولین بار است که نقش ژن  parade در تنظیم سلول های بنیادی مشخص می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه