تاریخ انتشار: یکشنبه 26 اسفند 1397
هدف درمانی جدیدی برای بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) که پیوند مغز استخوان را ایمن تر می کند

  هدف درمانی جدیدی برای بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) که پیوند مغز استخوان را ایمن تر می کند

پیوند مغز استخوان(BMT) امکان درمان بیماران مبتلا به لوکمیا و لنفوما را فراهم می آورد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مغز استخوان مشتق از اهدا کننده حاوی سلول های ایمنی سالم(سلول های B و T) است که ماموریت شان حفاظت از بدن در برابر مهاجمین است. این سلول های ایمنی می توانند سلول های  سرطانی گیرنده را نیز هدف قرار دهند و به حفاظت از وی در برابر عود مجدد تومور کمک کنند. با این حال، این رویکرد همیشه نیز بی خطر نیست و سلول های T می توانند بافت گیرنده را نیز به عنوان یک عامل خارجی شناسایی کنند و در نتیجه به آن حمله کنند. این فرایند که بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) نام دارد می تواند مشکلات شدید و خطرناکی را برای گیرنده پیوند ایجاد کند و کیفیت زندگی وی را کاهش دهد.

در حال حاضر ، رویکرد استانددارد برای مهار GvHD تیمار بیماران با داروهای سرکوب کننده سلول های T است. با این حال این داروها فرد را مستعد عفونت می کنند و خطر عود تومور را افزایش می دهند. حتی با این درمان ها نیز، 30 تا 50 درصد بیماران دچار GvHD حاد می شوند و حدود 70 درصد نیز دچار GvHD مزمن می شوند. به همین دلیل نیاز به ارائه راهکاری برای مقابله با این عارضه است.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه کارولینای جنوبی نشان داده اند که هدف قرار دادن آنزیم Sirt-1 می تواند به کنترل GvHD در موش کمک کند، بدون این که احتمال عود تومور افزایش یابد. در این مطالعه آن ها با ایجاد یک مدل پیوند مغز استخوان نشان داده اند که موش هایی که مهار کننده Sirt-1 را دریافت می کنند مدت زمان بیشتری را زنده می مانند و علایم بالینی بهتری نیز نشان می دهند. به نظر می رسد که بلوک کردن Sirt-1 می تواند هر دو نوع GvHD حاد و مزمن را مهار کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه