تاریخ انتشار: یکشنبه 26 اسفند 1397
اولین گام به سمت مدل سازی مغز: تبدیل سلول های iPS به سد خونی-مغزی دارای عملکرد

  اولین گام به سمت مدل سازی مغز: تبدیل سلول های iPS به سد خونی-مغزی دارای عملکرد

محققین دانشگاه واندربیلت گام مهمی را به سمت تولید مغز در ظروف آزمایشگاهی برداشته اند. آن ها سلول های بنیادی پرتوان القایی را با موفقیت به مدلی سه بعدی از سد خونی-مغزی تبدیل کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آینده تست ها و غربالگری های دارویی و تحقیق روی بیماری ها در ایجاد ارگانوئیدها یا مدل هایی از اندام هایی انسانی متکی است تا به کمک آن ها بتوانیم کارایی و پتانسیل داروها را کشف کنیم. دو برابر شدن سد اندوتلیالی در ارگانوئیدهای مغزی ضروری است، زیرا مغز باید از مواد موجود در خون محافظت شود. پیش از این سد اندوتلیالی مغزی با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی در یک کشت دو بعدی ایجاد شده بود اما در سه بعدی این امر صورت نگرفته بود و ساختارهای شبه سیاهرگی شکل گرفته بود که برای تغذیه ارگانوئیدها ضروری هستند. اما دکتر اتان لیپمن و همکارانش در واندربیلت توانسته اند به کمک سلول های بنیادی پرتوان القایی مدلی سه بعد از سد خونی –مغزی را تولید کنند.

پیش از این تصور می شد که برای تولید داروها، تست های اولیه آن ها روی جانوران و در ادامه انسان کافی است اما در حال حاضر ما می دانیم که این امر به این سادگی نیست و محدودیت های خود را دارا است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه