تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 تیر 1392
کشف نقش آنزیم ها در تهاجمی شدن سرطان

  کشف نقش آنزیم ها در تهاجمی شدن سرطان

آنزیمی که تجزیه اسید آمینه خاصی را تسهیل می کند سرطان های مغزی را تهاجمی می کند. این کشف در پی تلاش دانشمندان برای یافتن درمان های نوین بر علیه این بیماری خطرناک صورت گرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،تومورها در مراحل رشد تهاجمی و سریع خود به مقادیر بیشتری انرژی و واحدهای سازنده مولکولی جهت ساخت ترکیبات جدید نیاز دارند. سلول های سرطانی مقدار زیادی قند (گلوکز) مصرف می کنند. تعدادی از تومورها نیز قادر به استفاده از اسید آمینه ای به نام گلوتامات می باشند که یکی از مهم ترین واحدهای سازنده پروتئین هاست. آنزیم کلیدی در تجزیه این اسیدآمینه  isocitrate dehydrogenase (IDH) نام دارد. دانشمندان پیشتر جهش هایی را در ژن این آنزیم درانواع متعددی از سرطان های مغزی کشف کرده بودند.تومورهای بسیار بدخیم مغز که glioblastoma نامیده می شوند ژن بی نقص IDH را حمل می کنند در حالی که تومورهایی که آهسته تر از حد معمول رشد می کنند اشکال معیوب آن را دارا می باشند.

دانشمندان آلمانی به مطالعه و مقایسه فعالیت ژن IDH در صدها تومور پرداخته اند. آن ها دریافته اند که تفاوت آشکاری میان دو گروه از تومورها ، در فعالیت افزایش یافته ژن آنزیم دیگری به نام BCAT1 وجود دارد.  تنها سلول های توموری که ژن IDH آن ها سالم است BCAT1 تولید می کنند . زمانی که IDH اسیدآمینه را تجزیه می کند مولکولی به نام ketoglutarate تولید می شود که مورد نیاز BCAT1 می باشد. بنابراین در سلول های توموری که دارای IDH سالم هستند BCAT1 تولید می شود. Glioblastoma ها به بافت های سالم که در اطراف ان ها قرار دارند حمله می کنند زمانی که BCAT1 بلوکه می شود، سلول های توموری توانایی تهاجمی خود را از دست می دهند. به عقیده محققان دو آنزیم BCAT1 وIDH در تجزیه اسیدآمینه ها درزنجیره های منشعب ساختمان پروتئنی ها همکاری می کنند. آن ها در حال مطالعه بر روی عواملی که بتوانند مستقیما آنزیم BCAT1 را هدف قرار دهند، می باشند.

پایان مطلب/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه