تاریخ انتشار: دوشنبه 02 اردیبهشت 1398
یک مولکول جدیدا کشف شده امیدی برای بیمارانی که از درد رنج می برند

  یک مولکول جدیدا کشف شده امیدی برای بیمارانی که از درد رنج می برند

اگر یک پروتئین ویژه طی مرحله جنینی از بین برود، هیچ نورونی برای انتقال درد، حرارت و خارش تکوین نمی یابد. این کشف می تواند منجر به ایجاد داروهای جدید برای مشکلات مربوط به درد باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تحقیقات گذشته در مورد ژنتیک تکوین سیستم عصبی پنج ژن را کشف کرده است که با تجربه دردهای نابجا مرتبط هستند. فردی که با موتاسیون در یکی از این ژن ها موسوم به PRDM12 متولد شود قادر به احساس درد نیست و همین امر مشکلات قابل توجهی را برای وی ایجاد می کند. اما مکانیسم دقیق مربوط به این عملکرد معیوب درد مشخص نیست.

برای نشان دادن نقش این موتاسیون در بروز این مشکل، محققین انستیتو کارولینسکا آزمایشی را با استفاده از موش ها طراحی کرده اند و مدل موشی را تولید کردند که ژن PRDM12 در سلول های بنیادی آن ها بیان نمی شد. این سلول های بنیادی قادر به تولید انواع نورون ها هستند و با وجود موتاسیون PRDM12، هیچ نورونی که بتواند درد، دما و خارش را ثبت کند شکل نمی گیرد.

در جانوران بالغ نیز ژن PRDM12 هنوز بیان می شود اما بیان آن ها تنها به نورون های حس کننده درد معطوف می شود. به نظر می رسد که تنظیم نامناسب این ژن می تواند دلیلی برای دردهای مزمن و دردهای نوروپاتیک باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه