تاریخ انتشار: یکشنبه 08 اردیبهشت 1398
استفاده از تنباکو سلول های پیش سرطانی ایجاد می کند که موجب افزایش رشد سرطان می شوند

  استفاده از تنباکو سلول های پیش سرطانی ایجاد می کند که موجب افزایش رشد سرطان می شوند

استفاده از تنباکو منجر به ایجاد سلول های پیش سرطانی می شود که خطر ایجاد سرطان سر و گردن را افزایش می دهند. اما این که این سلول های پیش سرطانی دقیقا چگونه روی رشد سرطان اثر می گذارند دقیقا مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه کلرادو سعی داشته اند ارتباط بین تنباکو، سلول های پیش سرطانی و سلول های سرطانی را کشف کنند و حلقه مفقوده این ارتباط را آنزیمی موسوم به PI3K می دانند. آنزیم PI3K در بسیاری از سرطان ها فعال می شود اما محققین بر این باور که فعالیت بیش از حد آن برای پیشرفت بیشتر سرطان ضروری است.

برای کشف نقش این آنزیم، دکتر یانگ و همکارانش سلول های سرطان سر و گردن را با سلول های پیش سرطانی (موسوم به سلول های NOK) در یک ظرف کشت دادند و در ادامه سلول ها به تنهایی یا با یکدیگر با مهار کننده PI3K تیمار شدند. سلول های سرطانی رشد یافته در کنار سلول های NOK رشد سریع تری داشتند و در مقایسه با سلول های سرطانی به تنهایی، در برابر مهار PI3K مقاومت نشان دادند. زمانی که محققین سلول های NOK را به تنهایی کشت دادند و سپس سلول ها را برداشتند و از محیط شرطی(محیطی رویی) آن ها برای کشت سلول های سرطانی استفااده کردند، رشد سرطانی و مقاومت به مهار کننده PI3K مشابهی را ملاحظه کردند.

علاوه بر این، سلول های NOK، ویژگی های شبه سلول های بنیادی را در سلول های سرطانی گیرنده تحریک کردند. این بدین معنی است که علاوه بر مقاومت به درمان با مهار کننده های PI3K، سلول های سرطانی قرار گرفته در مجاورت سلول های پیش سرطانی ممکن است خودشان خطرناک تر شوند و قادر به عود مجدد بیماری نیز شوند. این بدین معنی است که برخی از ویژگی های سلول های سرطانی ذاتی نیستند و به صورت اکتسابی هستند. مانند ویژگی شبه بنیادی که سلول ها بدلیل مجاورت با سلول های پیش سرطانی تحریک شده با تنباکو بدست می آورند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه