تاریخ انتشار: یکشنبه 08 اردیبهشت 1398
چگونه سلول های مغزی ماهی با بیماری آلزایمر برهمکنش می کنند

  چگونه سلول های مغزی ماهی با بیماری آلزایمر برهمکنش می کنند

گورخرماهی(برخلاف انسان) دارای قابلیت های بازسازی کنندگی قابل توجهی هستند: اگر سلول های مغزی به دلیل بیماری یا آسیب بمیرند، آن ها خیلی زود بوسیله سلول های پیش ساز عصبی جایگزین می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه درسدن این سلول های پیش ساز عصبی را با جزئیات زیاد شناسایی کرده اند و تعیین کرده اند که آن ها شامل هشت زیر جمعیت مختلف سلولی هستند. مدل گورخرماهی تجمع بتا آمیلوئید(مشخصه بیماری آلزایمر) نشان داد که در این بیماری تنها برخی از این جمعیت ها تکثیر می کنند تا سلول های از دست رفته را جایگزین کنند. شناسایی اساس مولکولی این قابلیت های تکثیری پیش سازها می تواند به شناسایی کاندیداهای جدید به عنوان هدف مولکولی برای درمان آلزایمر کمک کند.

در این مطالعه محققین با استفاده از توالی یابی تک سلولی، سلول هایی را در مغز گورخرماهی شناسایی کردند که انتظار آن ها را نداشتند. این سلول ها همان طور که گفته شد شامل هشت زیر جمعیت سلولی مختلف بودند که در حالت عادی همه آن ها قابلیت تکثیر و جایگزینی سلول های مغزی را دارند اما طی آلزایمر تنها برخی از آن ها قادر به جایگزینی سلول های از دست رفته هستند.

علاوه بر این، محققین نشان دادند که چگونه برنامه های مولکولی هر جمعیت سلولی در پاسخ به آمیلوئید بتا تغییر می کند. این داده ها می توانند برای شناسایی کاندیداهای ژنی که شروع کننده بازسازی در مدل گورخرماهی تجمع آمیلوئید هستند استفاده شوند. محققین یک مولکول پیام رسان به نام FGF8 را شناسایی کردند و نشان دادند که این فاکتور می تواند تکثیر را در جمعیت های سلول های بنیادی و پیش ساز که به آمیلوئید بتا پاسخ می دهند، القا می کنند. با شناسایی جمعیت سلولی که در پاسخ به آمیلوئید بتا در گورخرماهی تکثیر می شوند و هم چنین مسیرهای مولکولی که این واکنش را شروع می کنند، می توان از داده های آن برای موش و انسان استفاده کرد و هدفی درمانی را برای آلزایمر شناسایی کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه