تاریخ انتشار: دوشنبه 09 اردیبهشت 1398
ارتباط بین بی خوابی- حمله قلبی-سلول های سفید خون

  ارتباط بین بی خوابی- حمله قلبی-سلول های سفید خون

محققین مدت هاست که می دانند بین بی خوابی و خطر حمله قلبی ارتباط وجود دارد. اینک، آن ها زنجیره ای از واکنش های شیمیایی را شناسایی کرده اند که نشان می دهد که بی خوابی موجب می شود که سلول های سفید خون پلاک های مسدود کننده شریانی را ایجاد کنند که منجر به بیماری های قلبی عروقی می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری های قلبی عروقی دلیل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا هستند و سالانه بیش از 7/17 میلیون نفر به دلیل حملات قلبی می میرند. این عارضه با ریسک فاکتورهای بیشماری مرتبط است که از جمله آن ها می توان به سیگار کشیدن، رژیم غذایی نانماسب و عدم ورزش اشاره کرد. هر چند ارتباط بین بی خوابی و بروز حملات قلبی مشخص شده است اما در مورد دلیل این امر اطلاعات کمی در دست است.

مک آلپاین و همکارانش در بیمارستان عمومی ماساچوست سال هاست که روی ارتباط بین بی خوابی و مکانیسم های ایمنی و التهابی دخیل در آترواسکلروزیس مطالعه می کنند. آترواسکروزیس که آن را تصلب شرایین نیز می نامند، ویژگی کلیدی بیماری های قلبی است که به میزان زیادی از مشکلات التهابی منشا می گیرد. این بیماری با افزایش سن و رسوب پلاک های چربی در دیواره عروق خونی، نازک شدن آن ها و تداخل در جریان خون مشخص می شود. این پلاک های آترواسکلروزیسی از چربی هایی مانند LDL، کلسترول و سلول های سفید خونی تشکیل شده اند. این پلاک ها تنها جریان خون را کاهش نمی دهند بلکه منجر به گسسته شدن لخته های خونی و رفتن آن ها به سمت قلب یا مغز و بروز سکته های قلبی و مغزی می شوند.

در این مطالعه نیز مک آلپاین و همکارانش دریافتند که کم خوابی یا بی خوابی منجر به کاهش تولید پروتئینی به نام hypocretin در ناحیه هیپوتالاموس مغز می شود که مسئول بیداری، سطح انرژی و الگوهای خواب است. سطح پایین hypocretin مغز استخوان را تحریک می کند که پروتئینی ثانویه دیگری به نام فاکتور تحریک کننده کلونی 1(CSF-1) را تولید کند که آن هم به سلول های بنیادی مغز استخوان پیام می دهد که سلول های سفید خونی بیشتری تولید کنند و در نتیجه پاسخ های ایمنی و التهابی را افزایش می دهد. در این مطالعه که روی موش های تغذیه شده با چربی بالا و برنامه ریزی شده برای ابتلا به آترواسکلروزیس انجام گرفت، موشی که دچار بی خوابی بود سلول های سفید خونی بیشتری در جریان خونش داشت و پلاک های بزرگ تری نیز در شریان های وی وجود داشت که حاکی از وجود سلول های سفید خونی بیشتر در پلاک هایش بود. استفاده از مکمل hypocretin برای موش های بی خواب موجب شد که شیوع آترواسکلروزیس در آن ها پایین بیاید. نقش hypocretin بسیار بسیار عجیب بود اما این مطالعه این پروتئین را هدف مناسبی برای مقابله با شیوع آترواسکلروزیس در افرادی می داند که به دلایلی مانند کار کردن در شیفت شب، jet lag شدن و ... دچار مشکلات خواب هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه