تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 اردیبهشت 1398
اولین درمان سرطانی با استفاده از سلول های کشنده ذاتی مشتق از سلول هایiPS

  اولین درمان سرطانی با استفاده از سلول های کشنده ذاتی مشتق از سلول هایiPS

شکل جدیدی از ایمنی درمانی سرطان بوسیله محققین دانشگاه کالیفرنیا برای اولین بار سلول های ایمنی رشد یافته از سلول های بنیادی را مورد تست قرار داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دریک راف بیماری است که مبتلا به مرحله چهارم سرطان کولون بود که بعد از یک دهه مجددا عود کرده بود. بیماری وی علی رغم استفاده از شیمی درمانی و پرتو درمانی کماکان به رشد خود ادامه می داد تا این که وی طی مشاوره با دکتر ساندیپ پاتل تصمیم گرفت از تزریق سلول های کشنده ذاتی یا NK cells برای درمان بیماریش استفاده کند. فوریه گذشته وی چندین دوز از این سلول ها را دریافت کرد و اوایل آوریل بود که با رضایت اعلام کرد این ایمنی درمانی در مقایسه با درمان های قبلی که استفاده کرده بود، موجب ناتوانی وی نشده و عوارض جانبی کمتری برای وی داشته است. دکتر پاتل و همکارش دکتر Fate پیش از این، این سلول های کشنده ذاتی موسوم به FT500 را در بیمارانی که مبتلا به شکل پیشرفته تومورهای توپر بودند تست کرده بودند. دلیل این امر این است که CAR T cell درمانی برای این تومورهای توپر زیاد موفقیت آمیز نیست و با محدودیت هایی همراه است. برای تولید سلول های کشنده ذاتی که در نهایت به صورت محصول FT500 در آمدند، محققین از پتانسیل سلول های بنیادی پرتوان القایی استفاده کردند و این سلول ها را به سلول های کشنده ذاتی تمایز دادند. این محصول(FT500) مورد تایید FDA قرار گرفته است و به عقیده پاتل و همکارانش با توجه به پتانسیل بالای سلول های بنیادی پرتوان القایی در خودنوزایی و تمایز، این محصول می تواند منبعی نامحدود از سلول های کشنده ذاتی را برای درمان بیمار ارائه دهد.

هر چند موثر بودن FT500 برای درمان دریک راف هنوز به قطعیت نرسیده است اما به عقیده محققین این محصول تاکنون عوارض جانبی برای وی ایجاد نکرده است و وی از شرایط فعلی خود راضی است و همین امر محققین را به ادامه راه امیدوار کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه