تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398
محیط بافت نقش مهمی در تشکیل تومور دارد

  محیط بافت نقش مهمی در تشکیل تومور دارد

تیمی از محققین دانشگاه ایالتی فلوریدا از یک مدل توموری ساده برای نشان دادن اهمیت ریز محیط بافت در تشکیل تومور اولیه استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در این مطالعه جدید که در مجله Developmental Cell به چاپ رسیده است، محققین توضیح داده اند که چگونه مسیرهای پیام رسانی hotspotهای توموری یعنی ریز محیط بافتی مطلوب برای تومور زایی را مشخص می کنند و چگونه تحریک ساده یک پروتئین به طور مستقیم موجب تشکیل تومور می شود.

در این مطالعه دکتر یانگ و همکارانش با استفاده از مگس سرکه به عنوان مدل به ارزیابی مناطق گذار(transition zones) پرداختند. مناطق گذار، تواحی هستند که در آن ها یک سلول اپی تلیالی نوع دیگری را ملاقات می کند و اقلب مستعد تشکیل تومور است. برای این مطالعه آن ها ناحیه گذار درون حلقه تصوری(imaginal ring) غدد بزاقی را بررسی کردند که ناحیه است که در آن دو نوع سلول غدد بزاقی لاروی با یکدیگر برخورد می کنند. محققین دریافتند زمانی که مولکول پیام رسانی به نام Notch به صورت ژنتیکی در این ناحیه تحریک می شود(فرایند که به صورت طبیعی نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و پرتو اتفاق می افتد)، موجب می شود که یک سلول طبیعی به سلول سرطانی تبدیل شود. در حلقه تصوری مگس سرکه، این پروتئین های Notch برای تکثیر سلولی مورد نیاز هستند. اما در پستانداران، پروتئین های Notch عملکردهای بی شماری انجام می دهند که از جمله آن ها می توان به تکوین عصبی و حفظ سلول های بنیادی روده ای اشاره کرد.

این مطالعه نشان می دهد که در hotspotهای توموری مانند مناطق گذار، بیش بیان نوعی ژن که می تواند به طور بالقوه یک سلول را به تومور تبدیل کند برای القای تغییر شکل بدخیم تومور کافی است.

در این مطالعه به این دلیل از مگس سرکه استفاده شد که 75 درصد ژن های بیماری زای انسانی در مگس سرکه مشابه خود را دارند. این مطالعه نشان می دهد که در حلقه تصوری تومورها بوسیله بیش بیان Notch القا می شوند و در نهایت تبدیل به تومورهای بدخیم می شوند.

سرطان فرایندی پیچیده و بسیار دینامیک است و کسب اطلاعات در مورد نحوه ایجاد و پیشرفت سرطان می تواند به ایجاد راهکارهای درمانی برای سرطان تبدیل شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه