تاریخ انتشار: یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
داروهای قلبی می توانند به کاهش خطر سرطان پروستات کمک کنند

  داروهای قلبی می توانند به کاهش خطر سرطان پروستات کمک کنند

خبری خوب برای مردان: یک داروی مخصوص فشار خون می تواند وظیفه ای دوگانه داشته باشد و به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان نیز کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از HealthDay، محققین دریافته اند که یک بلوک کننده بتا موسوم به اتنولول(atenolol) خطر ابتلای به سرطان پروستات در مردانی که این دارو را مصرف می کنند، در مقایسه با آن هایی که مصرف نمی کنند را تا 50 درصد کاهش می دهد.

بلوک کننده های بتا از طریق بلوک کردن اثرات هورمون آدرنالین فشار خون را کاهش می دهند و همین امر به قلب اجازه می دهد که آهسته تر و قدرت کمتری بتپد. این دارو عروق خونی را ریلکس کرده و به آن ها اجازه اتساع و بهبود جریان خون را می دهد. این بلوک کننده های بتا اثر دیگری نیز دارند که شامل مهار کردن سلول های پوشاننده سطح داخلی سیاهرگ ها و شریان ها است و همین امر تشکیل عروق خونی جدید را مشکل می کند. در واقع اساسا این دارو موجب تغییر متابولیسم سلولی می شود و در نتیجه این سلول ها نمی توانند عروق خونی جدیدی را شکل دهند. از آن جایی که تومورهای سرطانی نیز برای تکثیر و بقا نیاز به عروق خونی جدیدی دارند، این فرضیه شکل گرفت که بلوک کننده های بتا می توانند پیشرفت سرطان پروستات را آهسته کرده و یا بلوک کنند. برای تست این فرضیه آن ها تقریبا 4200 مردی که بین سلول های 2006 تا 2016 متحمل بیوپسی پروستات شده بودند را بررسی کردند. از این بین 670 مرد از بلوک کننده های بتا استفاده کرده بودند و در بین آن ها کسانی که از بلوک کننده اتنولول استفاده کرده بودند بعد از جراحی، احتمال عود مجدد سرطان در آن ها بسیار کمتر از سایرین بود. به عقیده محققین استفاده از این بلوک کننده می تواند هم به بهبود شرایط بیماران قلبی کمک کند و هم این که احتمال ابتلای آن ها به سرطان پروستات را کمتر کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه