تاریخ انتشار: یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
پروتئین هایی که مانع از پسرفت سلول های عصبی می شوند

  پروتئین هایی که مانع از پسرفت سلول های عصبی می شوند

محققین دانشگاه Duke دریافته اند که اعضای یک کمپلکس مداخله کننده چند پروتئینی که به خاطر نقشش در تنظیم ژن شناخته شده است، برای تکوین مغز سالم در مگس سرکه نیز حیاتی است. این یافته می تواند به درک بهتر و درمان بیماری های تکوینی عصبی در انسان منجر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، موتاسیون در ژن های انسانی intS1 و intS8 با سندرم تکوینی عصبی مرتبط است که بوسیله ناتوانی های ذهنی عمقی، صرع و ناهنجاری های ساختاری مغزی مشخص می شود. با این حال، نقش کمپلکس پروتئینی مداخله کننده طی تکوین مغز به خوبی درک نشده است.

به طور طبیعی، سلول های بنیادی عصبی در مغز لاروهای مگس سرکه به پیش سازهای عصبی بینابینی تمایز می یابند که در نهایت به سلول های عصبی تبدیل می شوند. چندین فاکتور برای مهار تبدیل شدن معکوس سلول های پیش ساز عصبی بینابینی به سلول های بنیادی عصبی طی فرایند تمایز زدایی دخیل هستند. زمانی که تمایز زدایی اتفاق می افتد، تومورهای مشتق از سلول های بنیادی عصبی غیر طبیعی می توانند در مغز مگس سرکه شکل گیرند. تولید سلول های عصبی نیز می تواند ناکافی باشد. این مطالعه نشان داد که سلول های بنیادی عصبی غیر طبیعی زمانی شکل می گیرند که پروتئین های مداخله کننده در سلول های مغزی وجود نداشته باشند. خاموش شدن چندین ژن مداخله کننده در سلول های پیش ساز عصبی بینابینی منجر به تشکیل سلول های بنیادی عصبی اضافی می شود. بررسی های این مطالعه شواهدی را ارائه می کند که پروتئین های مداخله کننده به مهار تمایز زدایی پیش سازهای عصبی بینابینی به سلول های بنیادی عصبی کمک می کنند. یک فاکتور رونویسی موسوم به Earmuff که برای مهار تمایز زدایی نیاز است، هدف اولیه کمپلکس پروتئینی مداخله گر در سلول های مغزی است. این یافته ها نقش حیاتی و جدیدی که کمپلکس پروتئینی مداخله گر در مهار تمایز زدایی در مغز بازی می کند و هم چنین نقش بارز آن را در تکوین مغز نشان می دهد. از آن جایی که این پروتئین ها به میزان زیادی طی تکامل بین مگس سرکه و انسان حفظ شده اند، به نظر می رسد که شناسایی نقش آن ها در انسان می تواند به درک بهتر مغز انسان و هم چنین بیماری های مغزی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه