تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 اردیبهشت 1398
اهدا کننده های سالم بهترین منبع سلول های بنیادی برای ترمیم استخوان در دیابت نوع یک هستند

  اهدا کننده های سالم بهترین منبع سلول های بنیادی برای ترمیم استخوان در دیابت نوع یک هستند

مطالعه ای پیشگامانه نشان می دهد که روش گلد استاندارد یعنی بدست آوردن سلول های بنیادی اتولوگ برای استفاده در پیوند، بهترین راه برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع یک نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، دیابت نوع یک با کاهش تراکم استخوان همراه است که همین امر خطر شکستگی های استخوانی را افزایش می دهد. محققین دلیل این امر را به خوبی نمی دانند اما ممکن است که نقصان انسولین که در رشد و تقویت قدرت استخوان دخیل است، در این امر دخیل باشد. در این میان اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی برای بازسازی استخوان امیدوار کننده نشان داده اند اما شناسایی یک منبع مناسب برای بدست آوردن آن ها مشکل است. پیش از این محققین چینی در دانشگاه ژیائو تانگ نشان داده بودند که اگزوزوم های مشتق از منابع مختلف سلولی می توانند اثرات درمانی مختلفی را نشان دهند و همین امر شناسایی مشخصه های زیستی سلول منشا و استفاده از منبع سلولی مناسب برای این امر را ضروری می سازد.

در مطالعه ای جدید آن ها به مقایسه اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان دیابتی(dBMSCs) و مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان طبیعی(nBMSCs) پرداختند. ارزیابی ها نشان داد که هر دو منبع سلولی دارای برخی از اثرات بازسازی کنندگی هستند اما سلول های مشتق از مغز استخوان سالم در مقایسه با مغز استخوان دیابتی اثرات درمانی بیشتری دارد و همین امر نشان دهنده این است که سلول های بنیادی مشتق از خود فرد دیابتی نمی توانند بهترین گزینه درمانی برای فرد دیابتی باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه