تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398
پتانسیل سلول های بنیادی فولیکول مو در ترمیم نورون های آسیب دیده

  پتانسیل سلول های بنیادی فولیکول مو در ترمیم نورون های آسیب دیده

در مطالعه ای جانوری محققین نشان داده اند که مجموعه ای از سلول های بنیادی در فولیکول مو پتانسیل بازسازی پوشش عایق نورون ها را دارا هستند. نتایج این مطالعه می تواند منجر به ایجاد گزینه های درمانی برای برخی از بیماری های خاص مخرب عصبی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، پوست مو به دلیل رنگدانه هایی که بوسیله سلول های ملانوسیتی تولید می شوند دارای رنگ های مختلفی هستند. ملانوسیت ها از نظر جنینی از سلول هایی موسوم به سلول های ستیغ عصبی منشا می گیرند که نورون ها و سلول های گلیالی را نیز تولید می کنند. پیش از این محققین نشان داده بودند که دو نیچ مختلف در فولیکول های بالغ مو ملانوسیت ها را تولید می کنند. اما در مطالعه ای جدید آن ها نشان داده اند که سلول های بنیادی ملانوسیتی می توانند بر مبنای این که CD34 مثبت هستند یا خیر شناسایی شده و جداسازی شوند.

با استفاده از فولیکول های موی موش، محققین دو جمعیت از سلول های بنیادی ملانوسیتی را جداسازی کرده و آن ها را در ظروف آزمایشگاهی کشت دادند. دستاورد جالب این کار این بود که سلول هایی که CD34 مثبت بودند به سلول های گلیالی تمایز پیدا کردند. در سیستم عصبی، سلول های گلیالی(اولیگودندروسیت ها) مسئول سنتز پوشش میلینی عایق کننده آکسون های نورونی هستند. آن ها کشف کردند که سلول های بنیادی CD34 مثبت می توانند هم در شرایط کشت آزمایشگاهی و هم بعد از تزریق به موشی که ناقل یک نقص ژنتیکی برای عدم تولید میلین بود، منجر به بازسازی میلین نورون ها شوند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که سلول های بنیادی ملانوسیتی CD34+ در فولیکول مو برخی از توانایی های اولیه شان را حفظ می کنند. اگر جمعیت مشابهی نیز در فولیکول های موی انسانی وجود داشته باشند، می توان انتظار داشت که از پتانسیل آن ها برای درمان آسیب های عصبی و برای بیماری های مخرب عصبی مانند MS استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه