تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 اردیبهشت 1398
استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیمار مبتلا به لوکمیا

  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیمار مبتلا به لوکمیا

طی یک سلول درمانی در بیمارستان شانگهای چین جوانی 21 ساله که مبتلا به لوکمیا بود نزدیک به 30 میلی لیتر خون بند ناف اهدایی از بانک خون بند ناف شانگهای را دریافت کرد و در ادامه نیز سلول های بنیادی پدرش که از نظر HLA نیمه مطابق بود را دریافت کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، ترکیب سلول های بنیادی خون بند ناف و سلول های بنیادی نیمه مطابق می تواند فرصتی را برای ادامه زندگی در اختیار بیمارانی قرار دهد که به بیماری های مختلفی از جمله لوکمیا مبتلا هستند.

سالانه 40 تا 50 هزار بیمار مبتلا به لوکمیا در چین شناسایی می شوند که اغلب آن ها را کودکان تشکیل می دهند. در این میان تقریبا هزار نفر می توانند پیوند سلول های بنیادی مناسب را دریافت کنند زیرا یافتن یک اهدا کننده مطابق بسیار مشکل است. شانس یافتن یک اهدا کننده کاملا مطابق در بین افراد غیر خویشاوند، یک به 100 هزار و در نزدیکان یک به چهار است. در این میان شانس یافتن یک اهدا کننده مناسب برای خون بند ناف 50 تا 100 برابر بیشتر است زیرا احتمال رد پیوند این سلول ها بسیار پایین است ولی مشکلی که وجود دارد این است که واحدهای خون بند ناف برای درمان یک بیمار بالغ کافی نیستند. به همین دلیل محققین شانگهای تصمیم گرفتند از ترکیب این سلول ها با سلول های بنیادی نیمه مطابق مربوط به پدر یک جوان 21 ساله مبتلا به لوکمیا برای سلول درمانی وی استفاده کنند. محققین بر این باورند که استفاده از این رویکرد موجب می شود که سلول های بنیادی خون بند ناف احتمال رد پیوند سلول های بنیادی نیمه مطابق والدی را کاهش دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه