تاریخ انتشار: شنبه 21 اردیبهشت 1398
چگونه اگزوزوم های مشتق از انگل مسئول بیماری شاگاس روی سلول های قلبی اثر می گذارد

  چگونه اگزوزوم های مشتق از انگل مسئول بیماری شاگاس روی سلول های قلبی اثر می گذارد

تیمی از محققین دانشگاه گرانادا گام مهم و رو به جلویی را در مطالعه روی بیماری شاگاس برداشته اند. این بیماری یک بیماری انگلی خطرناک است که بیش از 8 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است و در حال حاضر درمانی نیز برای آن وجود ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه آن ها با موفقیت نشان داده اند که چگونه اگزوزوم ها(نانو وزیکول های خارج سلولی) آزاد شده از انگل مسئول حمله بیماری به سلول های قلبی و ایجاد مشکلات قلبی است. این یافته می تواند برای طراحی درمان های جدید و مقابله با بیماری شاگاس ارزشمند باشد.

بیماری شاگاس از طریق انگلی به نام تریپانزوما کروزی(Trypanosoma cruzi) ایجاد می شود که از طریق نیش حشره آلوده به انسان منتقل می شود. این بیماری مشکلاتی را برای روده و قلب ایجاد می کند و همان طور که گفته شد محققین این مطالعه نشان داده اند که اگزوزوم هی آزاد شده از این انگل نقش مهمی را در انتقال ترکیبات زیستی به سلول های میزبان و بروز مشکلات ثانویه بازی می کنند. این اگزوزوم ها روی نفوذ پذیری غشای سلول های قلبی و هم چنین اسکلت سلولی این سلول ها اثر می گذارند و هم چنین موجب ورود مولکول هایی به هسته سلول ها می شوند که در حالت طبیعی قادر به انجام این امر نیستند.

نتایج این مطالعه در مقاله ای تحت عنوان" Extracellular vesicles ofTrypanosomacruzitissue-culture cell-derived trypomastigotes: Induction of physiological changes in non-parasitized culture cells " در مجله PLOS Neglected Tropical Diseases به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه