تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 اردیبهشت 1398
بیدار کردن سلول های بنیادی برای باز کردن پتانسیل بازسازی کننده مغز

  بیدار کردن سلول های بنیادی برای باز کردن پتانسیل بازسازی کننده مغز

بدن انسان دارای توانایی بالایی برای ترمیم است اما درمان اختلالات مغزی کار آسانی نیست و این بدین دلیل است که نورون های مغزی توانایی محدودی برای بازسازی دارند. در این میان سلول های بنیادی به عنوان یک پشتیبان جایگزین کردن نورون ها عمل می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مشکلی که بر سر راه ترمیم مغز وجود دارد این است که با افزایش سن، سلول های بنیادی عصبی به نوعی به خواب می روند و بیدار شدن آن ها در زمان نیاز بسیار مشکل می شود. برخلاف تلاش های بسیاری که محققین داشته اند تا از این سلول ها برای درمان آسیب های عصبی استفاده کنند اما تا کنون در رمزگشایی مکانیسم پشت پرده خفتگی این سلول های بنیادی ناتوان بوده اند.

در مطالعه ای جدید در دانشگاه کیوتو، محققین به بررسی بیوشیمی مغز موش پرداختند و یک الگوی خاموش و روشن شدن ژن را برای بیدار کردن سلول های بنیادی عصبی شناسایی کردند. آن ها دریافتند که حداقل دو ژن و پروتئین های مربوط به این دو ژن در تنظیم فعال شدن سلول های بنیادی عصبی نقش دارند. آن ها بیشتر تمرکز خود را روی پروتئین Hes1 قرار دادند که قویا در سلول های بالغ بیان می شود. این پروتئین به طور طبیعی تولید سایر پروتئین ها مانند Ascl1 را سرکوب می کند که مقادیر اندک آن به صورت دوره ای بوسیله سلول های بنیادی فعال تولید می شود. با مونیتور کردن تولید این دو پروتئین طی گذشت زمان، محققین یک الگوی موجی شکل را کشف کردند که منجر به بیدار شدن سلول های بنیادی و تبدیل شدن آن ها به نورون های مغزی می شود. زمانی که آن ها ک ژنتیکی مورد نیاز برای تولید Hes1‌را ناک اوت کردند، سلول ها شروع به تولید Ascl1 بیشتری کردند که موجب فعال شدن همه سلول های بنیادی عصبی شد. کشف این نکته که ژن های مشابهی مسئول فعال شدن یا خاموش شدن سلول های بنیادی هستند، کلیدی است و تنها دینامیک بودن بیان آن ها است که تفاوت ها را رقم می زند. درک بهتر مکانیسم تنظیمی این بیان دینامیک می تواند به بیدار کردن سلول های خفته و تحریک فرایند ترمیم برای بیماری های عصبی موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه