تاریخ انتشار: شنبه 28 اردیبهشت 1398
رویکردی جدید برای کشف دارو که می تواند منجر به درمان شخصی اختلالات عصبی روانی شود

  رویکردی جدید برای کشف دارو که می تواند منجر به درمان شخصی اختلالات عصبی روانی شود

محققین روشی را ارائه کرده اند که می تواند به میزان قابل توجهی به تحقیقات در زمینه کشف داروهای جدید و درمان اختلالات ذهنی مانند شیزوفرنی سرعت ببخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اختلالات ذهنی روز به روز در جهان رو به افزایش است و آمارهای ارائه شده بوسیله سازمان سلامت جهانی(WHO) حاکی از این است که 31 درصد جامعه مبتلا به مشکلات مربوط به این اختلالات هستند. در حالی که درک موجود از پشت پرده این بیماری های روانی روز به روز در حال افزایش است اما طی چند دهه گذشته داروی جدید که بتواند این اختلالات را به طور قطعی درمان کند وجود نداشته است و میزان موفقیت آن ها نسبی بوده است. یکی از دلایل این امر این بوده است که پزشکان نمی توانند تا قبل از مرگ یا در اثر تومورهای مغزی، به نمونه های این بیماران دسترسی داشته باشند و به همین دلیل برای آن ها یافتن هدفی برای طراحی داروهای جدید مشکل است.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه کمبریج نشان داده اند که می توان از سلول های خونی بیماران مبتلا به اختلالات ذهنی برای شناسایی اهداف بالقوه و کشف داروهای جدید استفاده کرد. سلول های خونی انسانی دارای گیرنده ها و پروتئین های بسیاری هستند که در پیام رسانی دخیل هستند و آن ها را در سیستم عصبی مرکزی انسان نیز وجود دارند و ارتباط آن ها با اختلالات عصبی روانی مشخص شده است. مطالعات گذشته نشان داده اند که ارتباط قوی بین سلول های خونی ما و نحوه عملکرد سیستم عصبی مرکزی ما وجود دارد و برای مثال بیمارانی که از عفونت های باکتریایی رنج می برند دچار علایم افسردگی نیز می شوند. همین امر سلول های خونی را محیط ایده آلی برای تست داروهای جدید معرفی می کند. در این مطالعه محققین با استفاده از فرایندهای غربالگری تک سلولی به آنالیز سلول های 42 بیمار مبتلا به شیزوفرنی پرداختند و هزاران ترکیب بالقوه را به عنوان داروی جدید مورد غربالگری قرار دادند. این استراتژی تست داروهای مختلف برای این عارضه می تواند زمان و هزینه ای که برای ایجاد داروهای جدید لازم است را کاهش دهد. این مطالعه نه تنها سلول های خونی بیماران مبتلا به اختلالات روانی را گزینه مناسبی برای تست داروهای جدید می داند بلکه این سلول ها را ابزار مناسبی برای پزشکان می داند تا از سلول های خونی خود بیماران برای پیش بینی پاسخ دهی آن ها به داروهای تجویزی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه