تاریخ انتشار: شنبه 28 اردیبهشت 1398
درمانی امیدوار کننده برای بازسازی پریودنتیت لثه

  درمانی امیدوار کننده برای بازسازی پریودنتیت لثه

محققین یک رویکرد درمانی بازسازی کننده مبتنی بر سلول و البته ارزان، بی خطر و سریع را برای درمان یکی از شایع ترین بیماری های دندانی انسان موسوم به پریودنتیت طراحی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، پریودنتیت یک بیماری باکتریایی مخرب و دردناک است که با التهاب و تخریب لثه ها مشخص می شود. درمان های ارائه شده برای این مشکل علی رغم امیدوار کننده بودن در ابتدای امر، هیچ کدام موفق به درمان قطعی بیماری نشده اند.

در سال های اخیر محققین استفاده از سلول درمانی را رویکردی امیدوار کننده برای پریودنتیت معرفی کرده اند. در این مطالعات سعی شده است از روش های مقابله کننده با عفونت(استفاده از آنتی بیوتیک ها)، فاکتورهای رشد تحریک کننده رشد لثه ها و هم چنین بازسازی بافت با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی اتولوگ یا سلول های بنیادی مغز استخوان خود بیمار برای مبارزه با پریودنتیت استفاده شود. اما عوارض جانبی استفاده از رویکردهای گفته شده به دلیل فاکتورهایی مانند سن، بیماری های سیستمیک، کیفیت بافت و ... زیاد است.

در مطالعه ای جدید محققین سلول های بنیادی آلوژن مشتق از بافت چربی یک فرد اهدا کنده سالم را برای سلول درمانی استفاده کردند. در مدل خوکچه هندی پریودنتیت، استفاده از این سلول های بنیادی بی خطر و موثر نشان داد. به نظر می رسد که سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی بی خطر بود و به عنوان منبع آلوژن هیچ گونه پاسخ ایمنی را تحریک نکرد. با توجه به امیدوار کننده بودن نتایج درمان پریودنتیت در خوکچه هندی با استفاده از سلول های بنیادی مشتق از چربی، محققین برنامه دارند که در آینده ای نزدیک در کارآزمایی بالینی از این سلول های بنیادی در انسان استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه