تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 31 اردیبهشت 1398
کوکتیل آنتی بیوتیکی که مانع از تحرک سلول های سرطانی می شود

  کوکتیل آنتی بیوتیکی که مانع از تحرک سلول های سرطانی می شود

محققین در دانشگاه سالفورد راهی را یافته اند که موجب می شود سلول های بنیادی سرطانی تولید مثل و تکثیری ناقص داشته باشند و به ماشین های بدون موتور تبدیل شوند!.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پروفسور میشائیل لیزانتی و همکارانش در سالفورد توانسته با موفقیت روشی را طراحی کنند که سلول ها را فریب داده و موجب می شود که آن ها سلول های جدیدی را تولید کنند که فاقد منبع انرژی هستند. آن ها قادر به تولید هر گونه انرژی نیستند و نمی توانند تکثیر شوند.

سلول های شبه بنیادی سرطانی ریشه اصلی مقاومت سرطان ها به شیمی درمانی هستند و متاستاز و عود مجدد بیماری را نیز می توان به وجود این سلول ها نسبت داد. در این مطالعه جدید، لیزنتی و همکارانش روی نحوه تامین انرژی بوسیله سلول های بنیادی سرطانی فوکوس کردند و مشاهده کردند که ترکیب ویتامین C و دو آنتی بیوتیک (دوکسی سیکلین و آزیترومایسین) برای کاهش رشد 90 درصدی سلول های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی کافی است. پیش از این آن ها دریافته بودند که دوکسی سیکلین می تواند میتوکندری سلول های بنیادی سرطانی را هدف قرار دهد و 40 درصد رشد آن ها را کاهش دهد و این در حالی است که 90 درصد این سلول ها به این آنتی بیوتیک پاسخ می دهند. در ادامه آن ها برای به حداکثر رساندن پاسخ دهی به آنتی بیوتیک ها از آزیترومایسین نیز استفاده کردند. تست های آزمایشگاهی نشان که ترکیب این دو آنتی بیوتیک می تواند تولید 13 پروتئین میتوکندریایی کلیدی را هدف قرار دهد و در نتیجه مانع از تامین انرژی سلول های بنیادی سرطانی شود. اضافه شدن ویتامین C‌نیز که اثر پرو اکسیدانی ملایمی دارد موجب تقویت اثرات این آنتی بیوتیک ها شد. با استفاده از این ترکیب، سلول های بنیادی سرطانی جدیدی که تولید می شوند علی رغم داشتن میتوکندری های جدید، از نظر عملکردی فعال نیستند و در واقع میتوکندری های آن ها قادر به تولید ATP‌نیست. این ترکیب بسیار ارزان قیمت است و براحتی در دسترس است و می توان با دوزهای بسیار اندک این آنتی بیوتیک ها(یک میکرو مولار) به نتیجه دلخواه رسید.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه