تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 خرداد 1398
گامی به سمت حفظ باروری دختربچه سرطانی

  گامی به سمت حفظ باروری دختربچه سرطانی

درمان های مورد استفاده برای لوکمیا غالبا موجب نابارور شدن دخترها می شود اما در مطالعات صورت گرفته روی موش، رویکردی بوسیله محققین دانشگاه میشیگان مورد استفاده قرار گرفته است که گامی به سمت احیای توانایی آن ها برای مادر شدن محسوب می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، فولیکول های تخمدان لانه تخمک محسوب می شوند و از آن ها برای رشد و زنده مانده حفاظت می کنند. محققین دانشگاه میشیگان نشان داده اند که می توانند نرخ تکوین فولیکول ها و تولید تخمک های بالغ در آن ها را از طریق احاطه کردن این فولیکول ها با سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از چربی و درون یک داربست سه بعدی که محیط تخمدان را تداعی می کند، بهبود ببخشند.

زمانی که بیماری از دست سرطان نجات می یابد، خواهان بچه دار شدن است و امیدوار است بتواند به لطف فولیکول های تخمدانی خودش در شرایط آزمایشگاهی تخمک های سالمی را تولید کند. این مطالعه جدید نشان داده است که استفاده از سلول های بنیادی مشتق از چربی کشت شده درون داربست سه بعدی می تواند نرخ بقای فولیکول ها را از کمتر از 5 درصد به 42 تا 86 درصد افزایش دهد که این امر به اندازه فولیکول ها بستگی دارد. فولیکول دارای یک ساختار سه بعدی است که بوسیله سلول های پشتیبان حمایت می شود و به همین دلیل زمانی که درون ظروف کشت دو بعدی کشت می شود، این شرایط برای آن فراهم نیست و در نتیجه این امر می تواند مانع از رشد بهینه فولیکول ها شود. اما داربست هیدروژلی طراحی شده در این مطالعه به فولیکول ها اجازه می دهد که در تمام جهات رشد کند. احاطه کردن این فولیکول ها با سلول های بنیادی نیز موجب ایجاد یک سیستم انتقالی هوشمند برای سیتوکین هایی می شود که از هر جهتی به این فولیکول ها می رسد. همین امر موجب افزایش شانس تکوین موفقیت آمیز فولیکول می شود. به عقیده محققین با گرفتن تخمک ها و فولیکول های تخمدانی دختر بچه هایی که ناچار به استفاده از روش های تهاجمی درمان سرطان هستند، می توان به باروری آن ها در آینده امیدوار بود اما کشت این فولیکول ها در آینده نیازمند شرایط بهینه ای است که این مطالعه با استفاده از داربست هیدروژلی و سلول های بنیادی پشتیبان آن را فراهم کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه