تاریخ انتشار: شنبه 11 خرداد 1398
چه کاری با سلول های بنیادی می توان انجام داد؟ دستورالعمل های توصیه شده برای گزارش کردن سلول درمانی ها

  چه کاری با سلول های بنیادی می توان انجام داد؟ دستورالعمل های توصیه شده برای گزارش کردن سلول درمانی ها

سلول درمانی ها که اغلب شامل استفاده از سلول های بنیادی هستند، به طور فزاینده ای وارد بازار شده اند و از آن ها به عنوان درمانی برای اختلالات اسکلتی عضلانی و ... یاد می شود و این در حالی است که در مورد این درمان ها و موثر بودن آن ها شبهات زیادی وجود دارد. اخیرا ابزار جدیدی برای استانداردسازی این سلول درمانی ها در مجله Journal of Bone & Joint Surgery ارائه شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این ابزار جدید موسوم به DOSES استانداردهایی را ارائه می دهد که مشخصه های یک سلول درمانی و نحوه استفاده از آن ها را توصیف می کند. به عقیده کارشناسان، این ابزار جدید ممکن است به پزشکان و بیماران اجازه درک بهتر ویژگی های سلول درمانی های فعلی و آینده را بدهد.

ابزار DOSES برای پاسخگویی به نیاز برای ارتباطات شفاف تر و استاندارد شده در توصیف سلول درمانی که اغلب به عنوان "سلول های بنیادی" از آن ها یاد می شود، برای مشکلات عضلانی اسکلتی طراحی شده است. به عقیده کتر LaPrade و همکارانش "اصطلاحات گمراه کننده یا مبهم می تواند منجر به اشتباهات در مورد منشا و مشخصه های سلولی شود. کمبود استانداردها برای استفاده از سلول درمانی ها به طور روز افزونی ب همراه اطلاعات غلط ارائه شده از درمان های اثبات نشده، می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. برای رسیدن به یک اتفاق نظر در مورد DOSES، 34 پزشک و محقق نظرات خود را ارائه کردند و DOSES حاصل یک اتفاق نظر بالای 80 درصد است که اطلاعات مورد نیاز برای سلول درمانی را ارائه می کند. به عقیده این محققین و پزشکان DOSES باید پنج زمینه را در بر گیرد:

اهدا کننده: منبع سلولی مورد استفاده(از خود فرد(اتولوگ) و از اهدا کننده(آلوژن))

منشا: نوع بافتی که سلول ها از آن گرفته می شوند مانند مغز استخوان

جداسازی: روشی که برای آماده سازی سلول و یا جداسازی آن از سایر بافت ها استفاده می شود.

مشخصه های سلولی: که آن را تحت عنوان فعالیت زیستی نیز می شناسند و می تواند روی رفتار درمانی سلول ها اثر بگذارد.

جایگاه انتقال: جایی که سلول ها برای انتقال باید از آن جا وارد شوند، برای مثال درون سیاهرگی، درو مفصلی و ...

به عقیده این کارشنان، این پنج عنصر باید در توصیف هر سلول درمانی مورد توجه قرار گیرند: این شامل گزارش های علمی اولیه تا محصولی که برای استفاده بالینی طراحی شده است، می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه