تاریخ انتشار: یکشنبه 12 خرداد 1398

  ترکیب SR9009 از طریق ریتم سیرکادین روی دیابت و چاقی اثر نمی گذارد

SR9009 ترکیبی است که می تواند منجر به طیف وسیعی از مزایا برای سلامتی در جانوران شود که از جمله آن ها می توان با کاهش خطر چاقی و دیابت نوع دو اشاره کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تاکنون محققین و کمپانی هایی دارویی اثرات سودمند SR9009 را به نقش آن در تغییر ساعت بیولوژیک یا سیرکادین بدن نسبت داده اند که این ترکیب از طریق پروتئین هایی موسوم به REV-ERBS عمل می کند که متابولیسم و ریتم سیرکادین را به هم مرتبط می سازد. با این حال، برای اولین بار محققین در مرکز پزشکی Penn دریافته اند که SR9009 می تواند رشد و عملکرد متابولیک سلول ها را بدون دخالت REV-ERBs تحت تاثیر قرار دهد. این یافته از این جهت مهم است که برخی از مطالعات گذشته بیان کرده بودند که این ساعت سیرکادین است که روی متابولیسم و رشد سلول اثر می گذارد و SR9009 هم از طریق همین عامل است که مزایایی را برای بیماران مبتلا به دیابت، چاقی و سرطان ایجاد می کند. اما این مطالعه نشان داد که SR9009 از طریق چیز دیگری غیر از فاکتور ساعت عمل می کند.

در این مطالعه با استفاده از مدل موشی و سلولی، محققین دریافتند که SR9009 می تواند در شرایط فقدان هر دو زیر نوع REV-ERBs alpha و REV-ERBs beta موجب کاهش زنده مانی سلول، از سر گیری متابولیسم سلولی و تغییر رونویسی ژن ها شود. در واقع یافته های این مطالعه نشان می دهد که این ترکیب مستق از REV-ERB و ساعت سیرکادین روی بیماری هایی مانند دیابت و چاقی اثر می گذارد. در حالی که REV-ERB مسئول برخی از فعالیت های زیستی است، اما برای بسیاری از اثرات ترکیب SR9009 روی تکثیر و متابولیسم سلولی ضروری نیست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه